Facebook
Twitter
Google Plus
czechDo you prefer English?
Průnik do třetí, vzdušné dimenze převyšuje veškeré ostatní mátožně šedivé lidské klopýtání,
které je s touto bohulibou činností hrubě nesrovnatelné.
PŘEDPOVĚĎ NA 3 DNY
vítr
Počasí Ostrava - Slunečno.cz
Kalendář akcí 2017 - Prosinec
Po
Út
St
Čt
So
Ne
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
reklama
Zajímavosti, novinky - 19.8.2016
Přelety, zážitky a příběhy z létání

Nový motor 144 Hp

| Autor: Filip Zejda
Předletová příprava
Nový prototyp leteckého motoru 106kW létá !
Letecký motor po tříletém vývoji a bádání na základě konverze automobilového motoru 1.2 TSI je v provozu a létá. Pro nový typ leteckého motoru byl použit právě výše jmenovaný motor, protože je nejrozšířenější v České a Slovenské republice. Používá se v mnoha typech automobilů několika automobilek koncernu VW.
Motor 1.2 TSI byl vybrán také pro možnost zvýšení výkonu, disponuje přímým vstřikem paliva a turbodmychadlem spolu s chladičem plnícího vzduchu. Poměr výkonu k suché hmotnosti tak lehce po úpravě softwaru a jiných drobností překročí hodnotu 1kW ku 1kg. Motor se díky svému odbržděnému výkonu po úpravě u MM RACING Bratislava na až 144Hp při kroutícím momentu cca 180Nm hodí k pohonu vysoce výkonných STOL letounů, např. Zenair 701, ještě výhodnější by se jeho užití mohlo jevit u letadel
s ostruhou, kdy bude možné použít vrtuli o větším průměru než je běžně u UL letadel obvyklé. Samozřejmostí bude i použití u letadel, které mají létat rychle.
Podle toho u jakého letadla a k jakému převládajícímu účelu chcete letoun používat zvolíte i převodový poměr na reduktoru, který může být v provedení reduktor s ozubenými koly, nebo ještě mnohem lépe reduktor s ozubenými řemenicemi a plochým ozubeným řemenem. Proč je to s řemenem lepší? Protože jednodušeji a s menším přírůstkem hmotnosti dosáhneme větší osové vzdálenosti od vystupujícího hřídele z motoru (v ose klikové hřídele) a osy vrtulové hřídele. To nám umožní zvětšit průměr vrtule obvykle přes 2000mm. Větší a dvoulistá vrtule je účinnější. Při správné volbě vrtule dokážeme přenést větší výkon z motoru do okolního vzduchu. Charakteristika a průběhy měřeného výkonu ke shlédnutí zde.
Nejdiskutovanější téma u UL letadel je hmotnost. Bude možné takový motor zavěsit, aniž by se změnila povolená centráž a letadlo se vešlo do hmotnostního limitu? Odpověď je ano! Ovšem že ne u každého letounu bude zástavba jednoduchá. Některá letadla jsou konstrukčně navržena a propočítána pouze na motor s nižší hmotností a nízkým výkonem. Jestli bude možné zastavět takový motor do Vašeho letadla je nutno zjistit u Vašeho technika, který Vám dělá prohlídky. U mnoha typů letadel to půjde, neobejde se to ale bez konstrukčních změn a dodatečných výpočtů. Je možné ušetřit spoustu hmotnosti na elektrickém startéru, setrvačníku - respektive ozubenému věnci pro startér, silovým elektrickým kabelům i startovacímu akumulátoru. Motor jde totiž díky elektronice nahodit za jakéhokoliv počasí velmi jednoduše ručně.

26.5.2017 - Jirka