Chcete na tomto místě svoji reklamu ?


  ... návrat do rubriky.
Proč?

Odpovídá hIavní inspektor PL LAA ČR Miroslav Fejt

    Chtěl bych se zeptat, proč se z naší amatérské asociace stala nafouklá a nesnesitelná byrokratická zrůda? Heslo "Letání pro radost" už dávno padlo pod tíhou poplatků a zákazů. Létání se stalo módou nafoukaných boháčů a máme možnost to sledovat na všech frekventovanějších kopcích (zvedá se mi žaludek, když si přidu zalítat na kopec a "lidé" ve vzduchu si nadávají do kok...). Proč neplatíme místo nesmyslně vysokejch a neopodstatněnejch poplatků za členství a vydávání PP raději za kvalitnější a dlouhodobější kurzy. Dodnes nechápu, jak je možné vydávat PP bez absolvování krizových režimů. Není pak divu, že se nám ročně tolik padáčkářů zrakví. Ono kdyby si každý v kurzu musel projít negativkama a stalama, tak by si to leckterej človek rozmyslel. Možná by se nám pak trochu uvolnilo na kopcích a ubylo by negramotů, co si nadávaj. Pak by mě ještě zajímalo, proč musím pro lékařské potvrzení ke speciálnímu doktorovi? Dostane se mi stejného vyšetření jako u každého lékaře a vzhledem k tomu, že těch leteckých moc není, tak to pro mnoho lidí znamená kvůli jednomu štemplu udělat celodenní výlet, navíc někteří z pánů doktorů chtějí nehorázné sumy.

    Co na to odpovědět. Mluvíš mi z duše, člověče létací. Pominu některé věci v tvých dotazech, na které jistě víš odpověď sám.

    Tedy nejdříve k doktorům. Nutnost zdravotní způsobilosti je dána zákonem č 49/1997 sb. o civilním letectví a zde se praví:

§28, odst. 1
    Žadatel o vydání průkazu způsobilosti uživatele sportovního létajícího zařízení předloží osobě pověřené úřadem písemnou žádost, k níž připojí lékařský posudek o zdravotní způsobilosti 2. třídy podle Přílohy č.1 k Úmluvě o mezinárodním civilním letectví.

A odst. 2
    Zdravotní způsobilost musí být zjištěna lékařem zdravotnického zařízení určeného Ministerstvem dopravy a spojů.

A odst. 3
    Zdravotní způsobilost musí být posuzována jednou za dva roky, pokud ze zdravotních důvodů není nutné posouzení v kratším termínu.

    Z toho je tedy patrné, že prohlídky až do změny zákona 49/1979 neovlivníme. Do nového návrhu zákona, k jehož tvorbě byla LAA přizvána (na základě sdružování necelých 7000 členů a pilotů a také na základě lobbingu), je již věc navržena tak, abychom mohli prohlídku stanovit sami (pověřená osoba) a ne aby byla nařízena zákonem. Je však velká pravděpodobnost, že se podaří jiné skupině toto ze zákona vyškrtnout. Zákon je již projednáván v parlamentu ČR.

    Příspěvky za členství financují vydávání časopisu Pilot, který musí v nějaké podobě vycházet, abychom mohli publikovat změny předpisů, bezpečnostní nařízení apod. Zbytek příspěvků jde na reprezentaci (lepší výsledky - lepší pozice v jednání s politiky na prosazování změn zákonů), na sídlo, počítače atd., t.j. co je nutné k vedení rejstříku a na platy zaměstnanců.

    Poplatek za vydání a prodlužování piloťáku vychází z kalkulace peněz potřebných na provoz rejstříku a zajištění státem předepsané správy. Část dostaneme od státu, část vybereme od pilotů. Do toho spadají i peníze na práci na nových zákonech, aby byly pro nás příznivé a nebyly tak jako dosud zčásti i proti našim zájmům. Tomu se věnuje velké množství času. Tato otázka by ale neměla být položena mně, jelikož já mám na starosti právě ty předpisy a jejich možné úpravy.

    Proto zcela na místě je otázka vydávání PL osobám nedostatečně vyškoleným. Ano, toto jsem kompetentní ovlivnit a pracuji na tom. Pokud se chceš do této práce zapojit a znáš i další takové, pošlete prosím krátký dotaz na fejt@laacr.cz a já vám pošlu pracovní sumarizace, ke kterým sbírám názory. Určitě je nutné říci, že i mně se více líbí, když piloti utrácejí za školení a létání s výkladem než za poplatky.

    Jinak v letošním roce máme 18 nehod pilotů PL, z toho 16 zraněných. S platným PL létá 1700 pilotů PL, při průměru 20 hodin to je 3400 letových hodin. Vydáno bylo 340 nových PL A. Z letošních žáků se účastnili nehod dva, cca 2 měsíce po kurzu a jeden ve výcviku. Zranění mají většinou kompresní zlomeniny obratlů s možností vyléčení bez následků. To se však nedá generalizovat, jelikož je asi dost případů, kdy nehoda z různých důvodů není šetřena.

    Statistika nepotvrzuje, že se "rakví tolik pilotů". Také úroveň kurzů je dobrá oproti době před 5-6 lety. Více se létá a učí. Přesto bychom měli něco udělat s přípravou pilota k samostatnému létání. Důležité je však nastavit systém tak, aby nebylo mnoho černých pilotů (tzn. zjednodušení získání PL) a na druhou stranu aby byli dobře připraveni (delší doba pro učení ve škole - dražší výuka).




    Něco se domlouvá a měli bychom to v zimě vyřešit, abychom to v sezóně odzkoušeli, opravili a platilo to spolu s novým zákonem od předpokládaného 1.1.2006.

    Nároky na legální létání však nejsou vzhledem k užívání vzdušného prostoru nepřiměřené. Pokud nechceš mít vliv na chod organizace, nemusíš být členem a pak platíš:

Piloťák vystavení
1500,-
Po dvou letech prodloužení
  300,-
Zápis kvalifikace
  150,-
Pojištění jednoho padáku nečlen kolem
  600,-
Technická prohlídka v průměru
  400,-
Lékařská prohlídka v průměru
  350,-


Tedy po 4 letech létání PL-B,N tě stojí celkem:

 
Člen LAA
Nečlen
Rejstřík - licence
2100,-
2100,-
Příspěvky, Pilot
3200,-
0,-
Startovné - kopce
50%
100%
Pojištění odpovědnosti
600,-
2400,-
Technická
1600,-
1600,-
Lékař
700,-
700,-
--------------------------------------------------------------------------------------
Za 4 roky létání
8200,-
6800,-
Rozdíl
1400,-
-1400,-
Za 1 rok létání
2500,-
1700,-


    Nutno podotknout, že pokud by se nikdo do LAA nehlásil, je pravděpodobné, že bychom nemohli své zájmy zde a ani v jiných, třeba státních institucích prosazovat, protože by neexistovala skupina, se kterou by bylo možné jednat. Mohlo by se tak stát, že bychom s padáky létali ve vymezených oblastech s omezenou výškou. Nemuseli bychom se ale starat o nic. Proto LAA ČR dělá, co dělá a já jsem přesvědčen, že je to dobře.

    Upřímně řečeno, můžeš jako já s tandemem odstartovat, vytočit a letět jinam. Stoupáky jsou všude a je to, jako když utečeš z města. V lese je klid a když jsi potichu, nikdo ti nebrání si tam lehnout. Ve vzduchu je spousta místa a není třeba létat moc daleko, abys našel svůj stoupák, své místo k radosti z pohybu vzduchem. Proto snad létáme.

    Ahoj ve vzduchu!


 Návrat na domovskou stránku