Chcete na tomto místě svoji reklamu ?



Předletová příprava snadno a rychle

Martin Mareček

    Říká se, že když něco funguje jak má, tak si na to lidé rychle zvyknou. Věřím, že si rychle zvykneme na internetové stránky ŘLP, kde najdeme pěkně pohromadě hodně z toho, co potřebujeme k naplánování letu. Třeba počasí, NOTAMy a plán používání omezených prostorů. Pokud teď někdo mává znechuceně rukou a říká, že počasí vidí z okna, prostory jsou daleko a ošklivé slovo "notam" do 11. září neznal, tak by měl zvážit přesídlení třeba do země, ve které se odehrává film "Bohové musí být šílení", kde pravidla provozu zjevně upravoval a informace o něm podával pouze křovák "Xi Xao". V našich zeměpisných šířkách je však situace trochu jiná, pro někoho bohužel, pro někoho bohudík (věc názoru).

    Pro ty, kteří mají k dispozici internet, je již nějakou dobu vedle telefonování k dispozici nový způsob, jak získat informace. Pokusím se stručně popsat, jak jej můžeme využívat my, piloti SLZ létající za VFR a převážně v ČR.

    Předpokládejme, že jsme "online" a zadejme adresu lis.rlp.cz/indexcz.htm

 lis.rlp.cz/indexcz.htm


Volba "METEO"
Z tohoto místa máme přímý přístup na informace o počasí.

 Volba METEO ŘLP - Metary, krátké TAFy, dlouhé TAFy

    Kliknutím na značku příslušného letiště se objeví poslední pravidelná meteorologická zpráva METAR a letištní předpovědi, tedy krátký a dlouhý TAF. Pokud potřebujeme poradit se čtením zkratek, tak český návod nalezneme v souborech KodMETAR.html a KodTAF.html na adrese www.chmi.cz/meteo/om/olm. Pokud se nám návod bude jevit vskutku vyčerpávající, zapátrejme dále v hlubinách internetu nebo třeba na stránkách Databáze letišť AVION).


Volba "NOTAM"
Z tohoto místa máme přímý přístup k NOTAMům v češtině.

 Volba NOTAM

    Kliknutím na příslušné letiště se objeví seznam NOTAMů pro dané letiště.

    Summary zobrazí seznam NOTAMů pro všechna uvedená letiště najednou.

    Enroute vyvolá seznam NOTAMů pro FIR PRAHA. Zde se tedy objeví pověstné Dukovany a Temelín, jindy zase prostory omezené z důvodů vojenských cvičení, jako byl Clean Hunter.

    Máme tedy počasí i NOTAMy, ale stále nevíme nic o tom, jaké omezené prostory nám mohou bránit v rozletu. Tady je situace poněkud komplikovanější.


Volba PŘEDLETOVÝ BULLETIN
    nás v současné době přenese do anglického návodu, jak nakonfigurovat Windows tak, aby se ze stránek ŘLP dostaly správné údaje do poštovního programu MS OUTLOOK nebo MS OUTLOOK EXPRESS. Z něj máme potom možnost odeslat automaticky vytvořený e-mail, tzv. query (česky dotaz) a během několika desítek sekund dostaneme opět e-mailem odpověď. Ta může vypadat v případě dotazu na AUP (plán využití vzdušného prostoru) takto:



    Vedle AUP si můžeme stejným způsobem vyžádat NOTAMy, METARy a TAFy a to i zahraniční. Podrobný návod například vysvětluje, jaký kód zvolit, abychom dostali pouze informace pro lety VFR, nebo jak si požádat o tzv. Route Bulletin.

    Pokud se nám služba líbí, ale nemáme ani jeden z uvedených poštovních programů, nebo si nevíme rady s jeho nastavením, nezoufejme. Stále máme ještě možnost vyzkoušet vcelku libovolný programu a předem připravený dotaz odeslat na adresu: aftn-gw@ans.cz.

    Vystačíme si s následujícími pěti typy dotazů. Posílá se přirozeně jen černý nebo modrý text, ne červený komentář. Modrý text můžeme upravit podle potřeby.




    Popsaný způsob pracuje jen při splnění určitých podmínek. Zpráva musí na první řádce začínat adresou LKPRYNYQ nebo LKPRYNYM, podle typu dotazu. V jednom e-mailu smíme poslat jen jeden dotaz. Zpráva nesmí v podobě, v jaké přijde na server ŘLP obsahovat více než cca. 30 stejných znaků po sobě. To diskvalifikuje některé e-mailové služby, které automaticky přidávají na konec zprávy reklamu oddělenou třeba řadou pomlček. Pokud máme pocit, že je všechno správně a přesto nám systém vrací chybová hlášení, zeptejme se. Je to lepší, než přidělávat práci operátorům, kteří bdí nad systémem.

    Nejlepší nakonec. Všechno funguje i z kapesního počítače PALM PILOT, se kterým se připojíme na internet mobilním telefonem prakticky odkudkoli z terénu.


 Návrat na domovskou stránku