Počasí v ČR
Praha
Brno
Ostrava
Kalendář akcí 12/2022
PředchozíDalší
Po
Út
St
Čt
So
Ne
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
REKLAMA
Vaše produkty na SkyFly?
V této rubrice se nachází seznam leteckých nehod a incidentů, které se udály né jen na území ČR. Jedná se o nejstarší a nejrozsáhlejší databázi nehod, která vznikla na tomto webu od roku 1999. Nejedná se ale rozhodně o žádnou Černou kroniku ani jakési morbidní senzace. Zažili jste nějakou nepříjemnou nehodu? Rádi ji zveřejníme do 2 pracovních dnů (samotřejmě zdarma).
VYHLEDÁVACÍ FORMULÁŘ
Zajímavosti na SkyFly - 3/2022
Pilotní výcvik – Nouzová přistání II.
Přelety - vaše příběhy z létání
Letecká nehoda ❯ Paragliding
Autor nehody: Pavel | Název nehody: Kopec Straník u Žiliny
30.01.2000

V sobotu 17. července došlo při letu z kopce Straník u Žiliny k smrtelné nehodě Michala Trepeše na padákovém kluzáku Avant 27. Již od rána byly nevýrazné termické podmínky a téměř bezvětří. Piloti padákových kluzáků pouze slétávali z kopce dolů a protože byl vzduch zcela klidný, zpestřovali si někteří jinak vcelku nudný slet trochou akrobacie. Kolem 14. hodiny se Michal rozhodl předvést letový (lepší označení by bylo neletový) režim zvaný "Motýl", který spočívá ve stahování prostředních "A" šňůr až do odtržení proudění na středu padáku, který se prohne dolů a uši (stabilizátory) se postupně otočí proti směru letu a vlivem zbytku rychlosti se pak začnou jakoby nabalovat pod padák. Jedná se o figuru sice divácky atraktivní, ale poměrně nebezpečnou a bez rozumného praktického využití. Michal však tvrdil, že to má dobře zvládnuto a míra rizika je minimální.

Po asi 40 minutách strávených čekáním na závan ve správném směru pro start vzlétl a letěl v přímém směru od kopce nad obvyklou přistávací plochu, kterou je velké pole mezi silnicí a kopcem. Doletěl tam ve výšce cca 250 metrů a začal předvádět zmíněného Motýla, plynule stáhl prostřední "A" šňůry, počkal až se padák dostane do výše popsaného stavu, poté "A" šňůry vypustil, mírným zapumpováním řízení pomohl padáku se nalít a mírným přibržděním zabránil jeho předstřelení při rozjezdu. Vše proběhlo bez problémů, podruhé taky, ale třetí pokus se stal Michalovi osudným.

Výchozí výška byla již dosti malá, okolo 160 metrů, vše probíhalo standartně až do vypuštění "A" popruhů, které bylo provedeno v cca 120 metrech. Následné zapumpování řídícími šňůrami bylo patrně příliš silné a po nalití padáku a chvilce balancování na hranici přetažení došlo k jednostranému přetažení padáku do tzv. negativní zatáčky v cca 100 metrech. Pilot zareagoval příliš výrazným vypuštěním řídících šňůr, došlo k velkému předstřelení padáku až pod pilota s následným zamotáním pilota do nosných šňůr jedné poloviny křídla. Poté se pilot v rotaci kolem vyfouklého padáku zřítil velkou rychlostí až na zem. Během pádu se patrně ještě pokoušel odhodit záložní padák, který byl po dopadu shledán vyjmut z vnějšího kontejneru, nicméně neporušeně zabalen.

Po dopadu se na místo nehody seběhlo kolem šesti lidí, kteří ihned začali zjišťovat stav oběti a následně zajišťovat základní životní funkce. Téměř okamžitě byla informována letecká záchranná služba v blízké Žilině, vrtulník přiletěl na místo po dlouhých 18 minutách a postiženého dopravil do nemocnice, kde byla konstatována smrt a následná pitva možnost přežití vzhledem k rozsáhlým vážným zraněním prakticky vyloučila.

Pavel Vagner, očitý svědek

Sdílej nehodu:
Kontakt
SkyFly, Czech Republic
Web: www.skyfly.cz
Slety a srazy - nejbližší termíny akcí
cr
cr
sk
| 27.05.2023 - Festival letectva
Seznamka - pro všechny, kteří někoho hledají
srdce
srdce
srdce
Průnik do třetí, vzdušné dimenze převyšuje veškeré ostatní mátožně šedivé lidské klopýtání, které je s touto bohulibou činností hrubě nesrovnatelné. |
| © 1998-2022 SkyFly