Počasí v ČR
Praha
Brno
Ostrava
Kalendář akcí 03/2024
PředchozíDalší
Po
Út
St
Čt
So
Ne
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
REKLAMA
Vaše produkty na SkyFly?
V této rubrice se nachází seznam leteckých nehod a incidentů, které se udály né jen na území ČR. Jedná se o nejstarší a nejrozsáhlejší databázi nehod, která vznikla na tomto webu od roku 1999. Nejedná se ale rozhodně o žádnou Černou kroniku ani jakési morbidní senzace. Zažili jste nějakou nepříjemnou nehodu? Rádi ji zveřejníme do 2 pracovních dnů (samotřejmě zdarma).
VYHLEDÁVACÍ FORMULÁŘ
Zajímavosti na SkyFly - 3/2022
Pilotní výcvik – Nouzová přistání II.
Přelety - vaše příběhy z létání
Letecká nehoda ❯ Paragliding
Autor nehody: Radek (zimi) | Název nehody: Poljanka ve Slovinsku
04.02.2003

Je pátek 24.1.2003 a já nakládám lyže a křídlo do auta a vyrážím směr Donovaly. Na poslední chvíli volám ještě pár kamarádům, jestli se nepřidají. Do Poljanky dorážím v 11 večer a pomáhám kamarádovi Ivanovi a jeho rodině vyprostit vůz ze závěje. Odměnou je několik skleniček moc dobrého červeného a spousta srandy na chatě. Kolem půlnoci doráží za náma Roman z Třebíče se svojí přítelkyní a jak je pravidlem, i jeho kára zapadá do závěje. Po záchranných pracích usedáme všichni k rozpitému červenému.

Sobotní ráno není přesvědčivé o tom, že by měl být letový den. S Romanem uvazujeme lyže a vyrážíme na lanovku Nová Hola. Na kopci se smiřujeme, že dnešní den se ponese v duchu lyžování. Kolem druhé hodiny odpoledne začíná přifukovat lehce jižní vítr, bereme nohy na ramena a pádíme pro křídla. Na lanovce se ještě s Romanem ujišujeme, že budeme rádi i za slet. Hned po startu je mi jasné, že víc než slet mi dnes dopřáno není. Balím křídlo, beru lyže a doufám, že zítra nás čeká letový den.

Nedělní ráno jsou všichni nezvykle brzo na nohou. Panuje výborná nálada, venku svítí sluníčko a lehce fouká přímo na kopec. Škrábu led z auta a Ivan na mě volá: "Kamaráde dneska polítáme!" Kolem 10 hodiny naskakují mraky a drží se tak 100m nad kopcem, jeden je dokonce tak velký, že nás s Ivanem popadá skepse. Ta ovšem kolem půl druhé ustupuje a v tu chvíli už s Ivanem svištíme po sjezdovce dolů pro křídla, obloha se protrhává a fouká přímo na komoru.

Kolem druhé hodiny se začínají objevovat nad našimi hlavami první padáčkáři, protáčející termické bubliny. "Je to tam!" volám na Ivana který souhlasně přitakává. Startuji, vozím se před kopcem a nalétávám první letošní termickou bublinu. Velmi příjemný pocit. Nosí to do základny asi 250m nad start a kamkoliv se otáčím, vário pípá. Odlétám od kopce trochu se pokochat krajinou nad Donovaly. V úrovni startu se vracím ke kopci a nalítávám si trojkový stoupák. Během letu jsem už dvakrát musel korigovat svůj let díky jednomu žluto-černému křídlu, v té době jsem ještě zdaleka netušil, co bude následovat za pár okamžiků.

Točím si svůj trojkový stoupák a v zorném úhlu registruji výše zmíněné křídlo, jak letí přímým letem ke mně. V tu chvíli se otáčím zády, abych po pár sekundách spatřil toto křídlo přímo ve směru mého letu. Křičím na pilota řítícího se přímo na mě, vypouštím pravou řidičku a levou zatahuji až pod zadek. Pilot žluto-černého éra nedělá vůbec nic, je totiž zahleděný na Ivana, který shodou okolností rozchází nechtěnou negativku. Křičím, ale pilot vůbec nereaguje a naráží pravým uchem do pravého boku mé sedačky. V tomto okamžiku jsem se sedačkou přetočen o 180 stupňů a mám pěkný uzel na šňůrách. Křídlo okamžitě nabírá rotaci a roztáčí mě do negativky. Z mých úst padá spousta vulgarismů, ani jedna z řidiček nejde přes uzel stáhnout, pouštím řidičky a jdu po záložce. Podařilo se mi utrhnout kliku ze suchého zipu. Tahám a tahám, ale nemohu dostat ven jehlu, nemám sílu ji utrhnout. Pár sekund nato dopadám do sněhu zhruba 20cm vedle dvoumetrového smrku.

Sníh byla má záchrana, na těle nebylo jediné škrábnutí. Po pár okamžicích ke mně přiběhl pilot žlutého éra, který přistál na záložce 10m ode mě, zjistit jestli se mi něco stalo a podívat se, co způsobil. Po oprášení sněhu okamžitě sundávám sedačku a jdu po záložce, proč nešla ven. Otáčím JETKU od SKY a tahám za kliku, ale ani na zemi nemám sílu jehlu vytáhnout ven. Důvod? Na klice jsou ještě dva suché zipy, které střihem nejdou utrhnout. Doma jsem je okamžitě odstranil, tak pokud náhodou jsi majitel téže sedačky, tak je rozhodně odstraň. Protože pokud náhodou budeš potřebovat záložku, tak tě ujišťuji, že ty sucháče neutrhneš.

Balím křídlo a vydávám se hlubokým sněhem, mou záchranou, zpátky na kopec. Míjím slovenského kolegu, který se mi představuje jako Mišo a zve mě na pivo. Lítat už nemůže, má potrhané éro. Zdvořilostně odmítám a šlapu nahoru. Něco uvnitř mi říká, že musím znovu do vzduchu. Hodinu nato mám své křídlo znovu nad hlavou.

Teï když tady tak sedím, tak si jen uvědomuji, že při mně stáli všichni svatí. Poučil jsem se a doufám, že i kolega příště nahoře bude koukat v první řadě kolem sebe, kam letí, jestli někoho svým počínáním ohrožuje a následně poté teprve bude pozorovat jiné letce v různých vzdušných kreacích.

Zdravím všechny padáčkáře a přeji ten nejlepší letový rok.

Sdílej nehodu:
Kontakt
SkyFly, Czech Republic
Web: www.skyfly.cz
Slety a srazy - nejbližší termíny akcí
CZ
| 27.04.2024 - Den ve vzduchu 2024
CZ
CZ
Seznamka - pro všechny, kteří někoho hledají
srdce
srdce
srdce
Vaše názory jsou pro nás důležité! Pokud máte nápady, připomínky či zlepšující tipy, rádi je vyslyšíme. Naše adresa: skyfly@skyfly.cz
Průnik do třetí, vzdušné dimenze převyšuje veškeré ostatní mátožně šedivé lidské klopýtání, které je s touto bohulibou činností hrubě nesrovnatelné. |
| © 1998-2024 SkyFly