Níže popsaná událost nebyla nehoda, pouze incident. Píši to sem proto, že vám chci říci:"Ať děláte co děláte, ať si éro sebelépe kontrolujete, stejně se nakonec najde věc, se kterou jste nepočítali." Jako já před týdnem (podzim 2008).Ten den trochu foukalo, tak když jsem směrem od letiště přeletěl hřeben, držel jsem stále stejnou výšku, abych se nedostal do závětrné turbulence. Nemám rád, když to se mnou cvičí, protože se nemohu tak dobře kochat.
Byl jsem ve vzduchu asi 20 minut, když se naprosto nečekaně ozvala rána a celé rogalo se docela silně rozvibrovalo. Okamžitě jsem si vzpomněl, jak se někomu asi předloni uthl list vrtule a než stihl zareagovat, nevyvážená vrtule ulomila reduktor a zmizela. Než mi to celé došlo a než jsem stihl cokoliv udělat, třeba vypnout motor, intenzita vibrací se výrazně snížila. Začalo to vypadat nadějně, tak jsem se rozhodl nouzové přistání odložit a řekl si, že zkusím doletět na letiště. Jen jsem snížil otáčky na minimum nezbytné k udržení horizontálního letu. Naštěstí jsem měl dostatečnou výšku, takže přes hřeben na cestě zpátky jsem se dostal bez problémů a za hřebenem v podstatě na volnoběh doklouzal až "domů". Po přistání jsem samozřejmě začal pátrat, co se vlastně stalo. Jak jsem předpokládal, vrtule "dostala zásah" (viz fotogalerie: A dotlačila mě až domů ...). Zbývalo jen zjistit od čeho. Pták to nebyl. Žádného jsem před nárazem neviděl, ani na vrtuli nebylo žádné peří nebo cokoliv jiného, co by pozůstatkem ptáka mohlo být. Klíče mi ze zapnuté kapsy neuletěly, mobilní telefon z druhé zapnuté kapsy jsem také nepostrádal a ať jsem éro prohlížel jak prohlížel, nemohl jsem příčinu najít. Ono také - hledejte něco, co uletělo. Přišel jsem na to až asi po čtvrt hodině.
Na Rotaxu 582 jsou na hlavě válců dva plechové držáky chladičů. Na horním konci je mezi tyto držáky vložena duralová rozpěrka, která je z každé strany přišroubována skrz držák šroubem silentbloku, na jehož druhém konci je pomocí samojistné matky upevněn chladič. U jednoho ze dvou silentbloků se přetrhl šroub procházející držákem do rozpěrky. Držáky, dosud stahované k sobě onou rozpěrkou se částečně rozevřely. Tím rozpěrka dostala prostor a normálním chvěním motoru se vyšroubovala z druhého silentbloku. Když opouštěla rogalo, o jeden list vrtule zavadila lehce, do druhého narazila čelně. Naštěstí z poškozeného listu neodletěl žádný podstatnější kus, takže vibrace byly pravděpodobně způsobeny hlavně jiným aerodynamickým odporem listu.
K úrazu jsem nakonec málem přišel, když manželka přebírala od poštovního doručovatele balíček s potřebnými náhradními díly. Vypadalo to, že mě zabije, když zjistila, že rozpěrka velikosti tužky (duralová tyčka průměru 10 mm, délky 130 mm se dvěma vnitřními závity M6) stojí 511,70 Kč. A to se mi podařilo zatajit, kolik stála oprava vrtule ...
Poučení? Pro mě - při montáži nových dílů pro jistotu závity zajistím Loctitem - kdyby se to znovu roztrhlo, ať se to již nevyšroubuje. Pro nás všechny - i když je to nošení dříví do lesa, stejně není na škodu si připomenout, že čím výše letíme, tím více máme času "něco s tím udělat"! |