Chcete na tomto místě svoji reklamu ?



Problém zvaný Twist

Bruce Goldsmith


Z časopisu Cross Country přeložil Standa Hlavinka.
Nezapomeňte navštívit také Cross Country Shop.
Nebezpečím číslo jedna se pro soutěžní piloty stal Twist. Proč tomu tak je, vysvětluje Bruce Goldsmith.

    Podobně jako spousta jiných jsem i já přišel v červenci o dobrého přítele. Nehoda Henrika Jensena na letošním Mistrovství Evropy ve Slovinsku byla sice tragédií, ale měli bychom si z ní odnést některá důležitá ponaučení. Henrik zahynul kvůli rotačnímu zamotání šnůr (Twist), které následovalo po zborcení vrchlíku. Zkolabovaný vrchlík se sice zotavil do normálního letu, ale protože pilot byl přetočený a následkem tohoto překroucení došlo i k zablokování šňůr řidiček, začal kluzák opisovat mírnou zatáčku o 360°. Zatáčka postupně nabírala na rychlosti a Henrik nakonec narazil po pěti úplných otáčkách v ostré spirále do kopce. Pokusil se vyhodit záložní padák, ale ten byl nalezen vedle něj na zemi v nerozbaleném kontejneru.

    Nebylo to poprvé, co Henrik něco podobného zažil. Během Mistrovství Evropy v roce 2000 v německém Garmisch zakusil podobný svízel nad startovištěm, ale podařilo se mu pomalu odmotat sám sebe před zraky všech pilotů, kteří čekali na start. Ti mu pak nadšeně tleskali, když znovu začal volně kroužit a odlétal na trať dokončit disciplínu. Je velice pravděpodobné, že se Henrik pokoušel provést totéž letos ve Slovinsku, kde zahynul.

    Henrik není jediný člověk, který zažil zakroucení šnůr. Během několika posledních let se létaní "na zádech" v postrojích naležato, často s uzavřeným vakem na nohy, stalo normálem mezi soutěžními piloty, dychtícími po maximálním využití nabízených aerodynamických výhod. V průběhu loňských světových šampionátů se několik pilotů dostalo do Twistu. Byl mezi nimi Američan Josh Cohn a také korejský návrhář Gin Seok Song, který se zachránil na záložním padáku. O těchto příhodách jsem se zmiňoval už v srpnu roku 2001 v článku "Icaristics - Killer Days", ale dodnes se vůbec nic nezlepšilo.

    Sotva hodinku před Henrikovou nehodou jsem pozoroval vedoucího závodníka Alexe Hofera ze Švýcarska, jak odhazuje svůj záložák po upadnutí do Twistu. Jeho křídlo se ale zotavilo do normálního letového režimu ještě před tím, než se vrchlík záložního padáku rozbalil. A tak Alex záložák opatrně přitáhl za šňůry a položil si nerozbalený balíček do klína. Se záložákem mezi přístroji pak dokončil disciplínu, vyhrál celý závod a stal se Mistrem Evropy!

    Během Mistrovství Evropy byly zaznamenány celkem tři odhozy záložních padáků. O prvních dvou případech jsme už hovořili. A překvapení nad překvapení - také třetí záložní padák byl odhozen v Twistu. Semih Sayer z Turecka prolétl nad cílovou páskou a kvůli vytracení výšky a na oslavu svého úspěchu prováděl na cílem wingovery, až se dostal do Twistu. Okamžitě vyhodil záložní padák a navzdory malé výšce dosedl bezpečně na přistávačku.

    A tak oproti trendu posledních závodů FAI zaznamenalo letošní Mistrovství Evropy jen tři odhozené záložní padáky - ale příčinou všech tří bylo upadnutí pilota do Twistu.




Co je příčinou problému?
    Prvotní příčinou je létání vleže, i když se uplatňují i další faktory. Ležící pilot má mnohem větší rotační setrvačnost než ten, který létá v postroji se standardním posezem. Rotační setrvačnost se dá snadno předvést na barové židličce s otáčivým sedátkem. Posaďte se na takovou židličku a položte se co nejvíce naležato. Pak někoho požádejte, aby vás pomalu roztočil. Potom rukama přitáhněte kolena k bradě tak, že opět sedíte a rukama objímáte kolena. Okamžitě ucítíte rychlé roztočení a docela vás překvapí, jak vysokou rotační rychlost naberete. Dojde k tomu proto, že vaše rotační setrvačnost je s nataženýma nohama mnohem větší. Rotační moment libovolného tělesa je dán součinem hmotnosti tělesa a čtverce vzdálenosti od středu jeho otáčení. Rotační setrvačnost nataženého těla je tak až třikrát větší než ve skrčené pozici.

    Když kluzák mění svůj směr otáčení (často násilně, když se otáčí a propadá směrem ke zborcené straně vrchlíku), pilot ho potřebuje následovat stejnou změnou směru otáčení. Čím větší rotační setrvačnost pilot má, tím více síly je potřeba k uvedení pilota do potřebné rotace. Rotace pilota je vyvolávána silami, které se přenášejí přes fyzická propojení mezi pilotem a kluzákem. Čím jsou tyto závěsné body více vzdáleny od sebe, tím lépe bude pilotovo tělo následovat vrchlík.


pokračování článku

 Návrat na domovskou stránku