Chcete na tomto místě svoji reklamu ?



Věk pro souhlas

Bruce Goldsmith


Z časopisu Cross Country přeložil Standa Hlavinka.

    Jaký je ten správný věk pro začátek provozování paraglidingu nebo závěsného létání a jak by měl být vlastně stanoven? Mám na toto téma svoje vlastní zkušenosti, protože ve věku svých dvanácti let jsem byl připraven začít, ale zákony mojí země to nedovolovaly. Létat na rogale jsem podle těchto nařízení mohl až od věku 16 let. Takže mě zákon pozdržel o čtyři roky a nakonec jsem začal létat až v devatenácti. V mém případě tedy došlo jenom k odsunutí začátku mojí letecké kariéry, ale spoustu mladých pilotů může tento zákaz odradit úplně. Naštěstí toto pravidlo neplatí univerzálně.

Mladý pilot a stát
    Ve Francii je možno létat se souhlasem rodičů už od 12 let. Spousta francouzských špičkových pilotů začínala v takto brzkém věku jako například David Dagault. Možná právě toto je důvodem, proč je ve Francii paragliding tak rozšířený. Za vytváření pravidel, která sdružují mladé piloty pod FFVL, byla kdysi zodpovědná Elodie Pelabon. Než byl její návrh přijat, cítila, že pro stát bylo po celou dobu velmi snadné nedovolit mladým pilotům létat vůbec! Státní nařízení a sankce vůči pilotům pod určitou věkovou hranicí ale neznamenaly vždy, že tito piloti nelétali. A tak stát neměl žádnou kontrolu nad tím, jakým druhem výcviku pilot prošel a jestli je vůbec pojištěn.

    Výsledkem bylo, že mladí ve věku 12 a 13 let mohli začít cvičit:

  • ve školách a v mírných povětrnostních podmínkách

  • bez přídavné zátěže

  • a jestliže měl instruktor za sebou alespoň dva roky instruktorských zkušeností

Ale jaký je ten správný věk pro začátek?
    Podle toho, co jsme měl možnost vidět, je paragliding skvělým sportem pro mladé. V létě jsem se ve Španělsku setkal s devítiletým Ivanem, který na zemi předváděl obdivuhodné ovládání upraveného kiteboardového draka, který se pro něj jevil jako příliš malý. Díky malé velikosti onoho kluzáku a malé hmotnosti pilota byly pohyby křídla mnohem rychlejší, než bývá obvyklé, což vyžadovalo odpovídající rychlé reakce a vysokou úroveň dovednosti.

Učit se létat v mládí?
    Je to taková filozofická otázka: v jakém věku může pilot začít létat? Nebo řídit moped? Děti mají výbornou schopnost naučit se fyzickým dovednostem ve velmi útlém věku, ale problémem zůstává předpoklad, že dokud nedovrší věku 14 nebo 16 let, nejsou dostatečně zodpovědné, aby chápaly možná rizika.

    Existuje jeden podstatný rozdíl mezi řízením mopedu a létáním na klouzavém padáku a tím je míra ohrožení ostatních. Jestliže létáte, je menší pravděpodobnost takové nehody, která by zahrnovala i další osoby. Právě díky tomuto sníženému nebezpečí pro ostatní existuje jakési ospravedlnění pro létání v o něco mladším věku, než pro řízení mopedu.

    Sportovním učitelům ve francouzských školách je dovoleno během školního roku vyučovat paragliding žáky ve věku od 12 do 18 let. Existují tři skupiny pod názvem "Pule Espoire" (Mladé naděje) ve městech Barcelonnette, Grenoble a Font Romeau.

    Mluvil jsem s instruktorem Matthieu de Quillac, který vyučuje ve skupině the Barcellonette Pule Espoire. Matthieu tvrdí, že původní záměr byl udělat z těchto pilotů přeborníky, ale že soutěžní létání vyžaduje hodně zralosti a tím pádem se tento cíl jeví nedosažitelný.




    Z pohledu mojí vlastní školy paraglidingu se mi zdá, že nejlepšími žáky jsou právě děti. Mladí piloti věnují výuce větší pozornost a jakmile jednou něco pochopí, dobře si to osvojí. Z pohledu školy se schopnost dětí učit se rychle zhoršuje s jejich postupujícím věkem.

Vybavení
    Není to jednoduchý koníček pro mladého pilota. Sehnat kluzák s extrémně malou plochou je velký problém a přídavná zátěž není dobrým řešením kvůli problémům se startem a přístáním. Vybavení je drahé a mladí lidé mají sklon rychle přibírat na váze, protože jejich těla ještě stále rostou.

    Firma Supair vyrábí ucelenou řadu postrojů pro děti a firmy Kortel a Ava Sport také vyrábějí postroje s integrovaným vakem pro děti, i když tyto jsou oficiálně navrženy pro tandemové létání.

Závěr
    Jestliže chce mladý pilot začít létat, může se do toho v mnoha zemích pustit legálně. Ve Francii existují příručky, sestavené po konzultacích s lékaři, instruktory a profesionály, kteří pracují s mladými lidmi. To vše utváří důležitý rámec pro výuku mladých pilotů:

  • do 12 let věku se mohou děti účastnit tandemových letů a zkoušet si řízení na zemi

  • mezi 12. a 13. rokem se mohou začít učit za určitých povětrnostních podmínek a se souhlasem rodičů

  • od 14 do 18 let mohou prodělávat normální výcvik, ale opět výhradně se souhlasem rodičů

    Takovéto uspořádání napomáhá bezpečnému vývoji mladých pilotů a doufám, že se tyto myšlenky uchytí v národních federacích paraglidingu po celém světě.


Převzato z časopisu Cross Country, nezapomeňte navštívit také Cross Country Shop.

 Návrat na domovskou stránku