Chcete na tomto místě svoji reklamu ?


  ... návrat do rubriky.
Hanácké mávání křídly

Jirka Valenta

    Když jsme byli s bráchou o mnoho let mladší než jsme teď (inteligentní čtenář jistě pochopil, že jsme stále pořád dost mladí, i když už ne tolik, jako kdysi…), bavili jsme se představou, že prosadíme v horách systém hydraulického překlápění kopců. To bylo v době, kdy lyžařských vleků nebylo takové množství jako dnes a nás už nebavilo šlapat se svěřenými caparty pořád nahoru a dolů do cvičného svahu. (Poznámka pro škodolibé: opravdu mám na mysli století dvacáté; Marii Terezii jsme ani jeden už nezažili ...)

    A protože je hezké vyplňovat si dávné sny, došlo na realizaci i této bláznivé představy. Vždyť jaký je zásadní rozdíl mezi nápadem překlápět kopce a záměrem zapřáhnout takový kopec za auto a odvézt si ho kam je libo, že? Přesně tak totiž funguje létání na padákových kluzácích pomocí navijáku v hanáckých rovinách. A že se jedná o pořádné kopce! Ten nejvyšší měl zatím 640 metrů převýšení! Do takové výšky už byl vyvlekán vylekaný a vylítaný pelikán, totiž jeden z Draků, tedy členů hanáckého PG klubu Draci. No řekněte, platí ještě pořád pořekadlo, že když nemůže hora k Mohamedovi, musí Mohamed k hoře? Ale abych nenaštval ostatní padáčkářskou obec - létání ve skutečných horách pro nikoho z nás neztratilo kouzlo a naviják je skutečně jen velmi vhodným doplňkem pro ty, kteří ne vždy mohou urazit více než stokilometrovou vzdálenost do nejbližších hor.

    Naviják, o kterém je řeč, patří LAA a na základě výběrového řízení vyhlášeného předsednictvem svazu PG LAA ho do užívání dostal právě výše zmíněný klub. Nápad to byl dostatečně bláznivý (tedy od nás, pochopitelně; moudrého rozhodnutí vážených funkcionářských hlav se tato poznámka netýká). Původně totiž stroj sloužil k vlekání závěsných kluzáků v západních Čechách, mnoho let se ale nepoužíval a podle toho taky vypadal. Stálo nás hodně peněz a námahy dát ho dohromady. Muselo se sáhnout do konstrukce hydrodynamické spojky kvůli dosažení příznivější tahové charakteristiky, upravit hydrauliku, vyměnit a opravit řadu komponentů. Podstatný je ale výsledek. Funguje to, jezdí to, vleká to, dělá to radost! Mapa letových terénů (nebo spíše terénů pro vlekání) tak pozbyla dalšího bílého místa.

    Stroj je připraven sloužit široké paraglidistické veřejnosti, což tímto sdělujeme nejen z toho důvodu, že to byla jedna z podmínek LAA, ale hlavně proto, že nás to baví a chceme dělat radost co nejširšímu okruhu pilotů. Naše představa je taková, že zatím bude předseda klubu dávat informaci o tom kdy a kde se vleká pomocí SMS všem těm pilotům, kteří o to mají zájem (a milý pan předseda je má ve své databázi). Tedy zatím se tato informace dostane přednostně k těm, s nimiž už byl navázán nějaký kontakt. Ostatní zájemce, kteří to mají na Hanou blízko a uvažují o použití tohoto stroječku, odkazujeme na web stránky našeho klubu Draci. Na této adrese bude s dostatečným předstihem anonce každého vlekání. Časem přibude i služba automatického posílání SMS na mobilní telefony, kterou si boudou moci zapojit piloti sami z našich web stránek, podobně, jako to před časem skvěle rozjel Standa Hlavinka na SkyFly s hlášením větru na mobil.

    To slůvko "časem" není alibi, ale spíše rozvážný přístup vzhledem ke kvapem se blížícímu konci sezóny. Tento "drajv" si asi necháme až na sezónu novou - uvidíme!

 Ve vleku

    A aby nebylo pochyb o vhodnosti umístění navijáku zrovna do hanácké placky, uveďme, že hned druhý den po zahájení "ostrého" vlekání ulétli dva Draci hodně vysoko a relativně i hodně daleko: z hanáckých rovin (cca 300m n.m.) do 2200m n.m. a byly z toho volné přelety 11km a 25km. Pro někoho možná drobek, ale vzhledem k naprosto minimálním zkušenostem z létání v rovinách! Však počkejme s přibývajícími zkušenostmi a hlavně s novou sezónou. Věřím, že kvalitních výkonů bude přibývat a časem (zase to slovo!) se naviják na střední Moravě stane vyhledávaným nástupištěm k útokům na nejvyšší příčky přeletových soutěží, ať už Českého poháru nebo třeba Moravského demižónu. Vždyť jednou z nezanedbatelných výhod této lokality je absence omezených či zakázaných leteckých prostorů. Jak důležité pro plánování přeletu, že?

    Na závěr několik suchých, ale potřebných informací o zařízení:

  • samostatná pohonná jednotka (zážehový motor)
  • hydrodynamická spojka
  • dva bubny s lany 2.5mm o délce 1500m
  • nejvyšší dosud realizovaný dostup 640m při odvinutých 1200m
  • cena jednoho vleku 80,- Kč

    Veškeré další informace jsou na požádání kdykoliv k dispozici u předsedy klubu Jirky Valenty a kontakty najdete v rubrice Místa pro vlekání nebo Adresář pilotů.


 Návrat na domovskou stránku