Chcete na tomto místě svoji reklamu ?



Příčiny setrvání PK ve spirále:

a) Vliv pilota

  • pilot vlivem setrvačných sil má pocit, že řídící šňůru ve směru otáčení vypustil, ale ve skutečnosti ji dále stahuje.

  • pilot sice vypustí řízení, ale zůstane vykloněný na stranu zatáčení a tím spirála pokračuje dále.


b) Vliv chování PK

    Pro posouzení chování PK ve spirále se dle testu AFNOR, SHV používá následující postup: "Pilot uvede PK do spirály. Poté, co je PK evidentně uveden do režimu letu ve spirále, udržuje pilot tento režim po dvě 360° otočky a na začátku třetí pomalu uvolňuje řízení". Z uvedeného vyplývá, že chování PK v déle trvající spirále o velkém opadání (12-16m/s) může být rozdílné než při certifikačním testu a je možné, že pro návrat do normálního letového režimu bude nutný zásah pilota.

Na závěr provedení a vybrání spirály v bodech:

Uvedení do spirály

  • před provedením spirály rozhodněte o směru zatáčení (dále uvažujeme o otáčení doprava)

  • podívejte se doprava a dolů - přesvědčete se o volném prostoru

  • nakloňte se v postroji doprava a stáhněte pravou řídící šňůru

  • neustále se dívejte 180° stupňů za sebe a dolů (kontrola volného prostoru)

  • zatáčejte použitím vyklánění v postroji v koordinaci s plynulým stažením brzdy (tomuto musí odpovídat nárůst rychlosti otáčení spolu se zvětšováním náklonu a přetížení)

  • zůstaň vykloněný v postroji, podrž staženou brzdu a sleduj zatáčení padáku, volný prostor a výšku nad terénem (nezapomeň na včasné ukončení spirály)


Vybrání spirály
  • vypusť brzdu a ukonči náklon v sedačce

  • stáhni průměrně znovu brzdu (pro dosažení hladkého ukončení spirály)

  • návrat do normálního letu





Nebezpečí

  • při necitlivém nájezdu do spirály hrozí přetažení PK na přibržďované straně

  • vzhledem k velké obvodové rychlosti a opadání hrozí ztráta vědomí

  • setrvání PK ve spirále

  • při rychlém vypuštění řízení pilot předběhne vrchlík a poté se vrací zpět pod něj, což má za následek předstřel vrchlíku

  • na výkonných padácích při rychlém ukončení spirály s následným vystoupáním PK hrozí vlétnutí do vlastního úplavu


    Na tento článek z časopisu Pilot navazuje volná výměna názorů a zkušeností v rubrice Diskuze.

 Návrat na domovskou stránku