Chcete na tomto místě svoji reklamu ?


  ... návrat do rubriky.
Levné přístroje GPS vhodné ku létání (prosinec 2001)

Martin Mareček

    Ne každý hrábne do prasátka, vytáhne 80000 korun a běží si koupit leteckou GPS MAP 295 od firmy Garmin. Tahle hračka je sice skoro dokonalá, ale můj názor je, že pokud nelétáme velmi často a za peníze, tak nám za chvíli zhořknou i poplatky za 28 denní aktualizace letecké vrstvy. Tento text by měl pomoci pilotům, zájemcům o nákup levného přístroje GPS v rozhodování, jakou zvolit alternativu tak, aby přístroj GPS byl vhodný jak ku létání, tak případně i pro jiné aktivity (turistika, kolo, navigace v autě nebo na lodi).

    Úvodem musím poznamenat, že nehodlám postihovat problém v jeho celé šíři a omezím se na zkušenosti se značkou Garmin. Pro tu jsem se v roce 1997 po zralé úvaze rozhodl a dodnes jsem neměl důvod svého rozhodnutí litovat, a to ani při pravidelné četbě komentářů, názorů a hodnocení konkurenčních přístrojů. Postupně jsem vlastnil GPS II+, GPS III a nejnověji GPS V. Všechny tři přístroje GPS celkem odlétaly stovky "motorových" hodin. Kromě toho sloužily dobře v autě, na jachtě i na horách. Pokud jde o létání, mohu říci, že bych si dodnes vystačil s původním GPS II+ a také to, že se na GPS dívám čím dál tím méně. Slouží mi především jako pojistka a záznamník trasy letu. Také podle ní najdu rychleji chalupu u lesa, kterou chce kamarád vyfotit a vím s jistotou, že nenaruším zakázaný prostor nebo CTR, či státní hranici, když potřebuji létat v jejich těsné blízkosti. Nicméně nesouhlasím s těmi, kteří říkají, že správný pilot létá jen podle kompasu, hodin a čáry v mapě. Správný pilot musí umět létat podle srovnávací navigace, ale zároveň musí umět používat i další moderní prostředky, které mohou zvyšovat bezpečnost letu. GPS takovým prostředkem podle mě je.

Proč Garmin GPS II+ a ne GPS 12
    GPS II+ je flexibilnější, pracuje jak ve vertikální, tak i v horizontální poloze, má polohovatelnou odnímatelnou anténu a hlavně samostatná tlačítka pro zoom. V případě potřeby má rozebíratelné pouzdro a příslušenství se dá používat pro vyšší modely III, III+, III Pilot a V. Displej má rozlišení 64x100.

 Garmin GPS 12

    Do paměti traťových bodů se u obou modelů vejde cca 1000 bodů. Záznam se dá zapínat, vypínat a je možné ručně zadat časové nebo vzdálenostní rozlišení. To je podstatné, neboť pro létání použijeme část paměti traťových bodů k zakreslení letových prostorů - CTR, zakázaných, případně omezených prostorů. Pro představu, všechna CTR v ČR zaberou asi 250 bodů, polovina délky státní hranice v rozumném rozlišení, zakázané prostory a omezené prostory kolem Temelína a Dukovan dalších asi 300 bodů. Stále nám zbude dost paměti na záznam dvouhodinového letu, budeme-li zaznamenávat polohu každých 15 sekund. Kapacita paměti pro body (WPT) je 500.

O kolik je lepší GPS III a III+ než GPS II+
    Na první pohled upoutá displej s vyšším rozlišením 100x160 a čtyřmi stupni šedi. Na mapové stránce se aktuální poloha a směr pohybu zobrazují protáhlým trojúhelníčkem (II+ má jen nesměrový křížek) a zobrazují se všechny body (WPT), nejenom devět nejbližších. Stránka s navigačním kompasem je konečně použitelná. U GPS II+ a 12 je totiž přehlednější a přesnější používat "navigační dálnici". Mapová i navigační stránka může být doplněna až čtyřmi libovolně vybranými číselnými údaji. Moje oblíbená kombinace je: Traťový úhel (course), vzdálenost, doba pro dosažení bodu (time to next) a čas.

 Garmin GPS III


    Další příjemnou stránkou je route (cesta). Vyplněním posloupnosti traťových bodů získáme kompletní navigační štítek včetně spotřeby paliva. Pokud cestu aktivujeme a letíme podle ní, tak se všechny údaje dynamicky mění. Tuto užitečnou vlastnost Garmin bohužel u následujícího modelu GPS V opustil. GPS III+ má navíc paměť 1.5MB pro nahrání mapy z edice MapSource. Pro ČR došlo bohužel k nepříznivé situaci, neboť k pokrytí území celé republiky je potřeba nahrát čtyři sektory a ty se naneštěstí o pár kilobytů nevejdou do paměti. Picodasem vyvíjená mapa ČR by měla tento problém řešit. Předpokládaná cena bude okolo 3600,- Kč. Pro létání je podstatné, že GPS III/III+ má téměř dvojnásobnou paměť pro záznam traťových bodů, cca 2000.

GPS II+/III versus eTrex
    S příchodem eTrexu a současně s odchodem SA (selected availability - umělé znepřesnění) se hendikepem přístrojů řady GPS II+/III/III+ stala nemožnost zaznamenávat výškovou informaci, a to ani pro bod (WPT), ani pro záznam trasy (track).

    Detailnější porovnání těchto dvou řad je dále v samostatném textu Jakuba Bohatky: "Porovnání GPS Garmin II+ a eTrex Summit".

    Já jen zdůrazním, že pro létání je velmi nepraktické to, že u eTrexu nelze vypnout záznam trasy, ani nastavit parametry jejího vzorkování (to umí až eTrex Vista). Zahájení navigace k bodu je komplikované a v ničem nepřipomíná intuitivní ovládání GPS II+/III: tlačítko GoTo následované výběrem bodu ze seznamu a potvrzením.

 Garmin GPS eTrex

Co nového přináší GPS V (zejména pro létání)
    Dalo by se říci, že GPS V si bere z řady II+/II/III+ kromě mechanické kompatibility to nejlepší a doplňuje to dalšími možnostmi řady eTrex. Rozlišení displeje je 160x256, což je zřejmě trend daný tím, že tento přístroj staví na výhodách plně mapového GPS. Ze své praxe mohu říci, že je to rozlišení na hranici použitelnosti, pokud chceme mít GPS v zorném poli na palubní desce třeba Zlínu 43 nebo Sovy. Paměť pro traťové body se zvětšila na cca 3000 bodů a zaznamenává se i výška. Záznam lze opět libovolně zapínat, vypínat a nastavovat vzorkování. Body (WPT) mají také jako jeden z atributů výškový údaj a místo pouhých šesti znaků může být jejich jméno tvořeno až patnácti znaky. Soubor ikon pro body je stejný jako u GPS III+. Způsob zadávání textu se zjednodušil. Poznámka může být až padesátiznaková, což je více než dvojnásobek oproti GPS III, takže například o letištích a UL plochách můžeme mít kompletní informace přímo v GPS. Opět to znamená problém pro některé programy, ale OZI EXPLORER a G7toWIN si poradí i v současných verzích. Waypoint+ ani můj oblíbený GPilotS pro PalmOs nejsou zatím plně kompatibilní. To je jistě daň za "horkou novinku". Kapacita paměti pro body je stále jen 500 a mně začíná citelně chybět možnost jejího rozšíření a hlavně kategorizace bodů. V současné době mám databázi několika tisíc navigačních bodů v ČR a bylo by pohodlnější je uchovávat přímo v GPS. Jen letišť a UL ploch v Čechách a na Slovensku včetně VFR hlásných bodů je 213.

    Pro létání je jistě příjemné, že GPS V může přijímat a zpracovávat i zpřesňující signál WAAS, přesnost určení polohy je potom 2-3 metry. Paměť pro mapový podklad je cca 20 MB, což znamená, že se do výrazně levnější verze s americkou podkladovou mapou (ta má Evropu zpracovanou jen velmi schematicky) dá dohrát z CD MapSource celá silniční síť Evropy, severní Afriky a Blízkého východu. Tato mapa ovšem nemá narozdíl od podkladových map GPS V nebo map edice CitySelect (zatím jen metropolitní oblasti USA a Kanady) možnost optimalizace silniční trasy. Mimochodem mapy edice CitySelect obsahují detail až do úrovně jednotlivých ulic a navigují vás seznamem pokynů o odbočování na několika následujících křižovatkách. Letadlo ale zpravidla nejezdí po ulicích a na kvalitní a finančně dostupný mapový podklad ČR si budeme muset ještě počkat. Sám pro motorové létání silniční mapový podklad nepoužívám, ale pro cestování autem po Evropě je velmi praktický. Kompatibilita s mapami GeoBáze (Geodézie ČR) je přijatelná, i když ne úplná (delší název bodu).

    Podstatným vylepšením pro létání je funkce známá z GPS III Pilot - HSI (Horizontal Situation Indicator). Pokud zvolíme navigaci Off Road (vzdušnou čarou), máme možnost vybrat na navigační stránce buď Bearing Indicator (šipka ukazuje k bodu), nebo Course Indicator ve formě HSI, kdy šipka ukazuje traťový úhel a její střední část je vlastně povelový indikátor zobrazující odchylku i směr nutné korekce.

Aktuální ceny (prosinec 2001)
    Ceny z USA jsou převzaty od zásilkové služby, místy se na internetu dají najít ještě o několik procent nižší. Je třeba si uvědomit, že označené - mapové GPS zakoupené v USA mají podkladovou mapu (base map) pro Severní a Jižní Ameriku, zatímco přístroje zakoupené u autorizovaného dealera v Evropě mají podkladovou mapu evropskou. To je zejména citelné u GPS V, kde podkladová mapa podporuje optimalizaci silniční trasy. Jinak mají všechny označené mapové modely větší či menší paměť pro nahrávání digitálních map z edice MapSource. Tady je potřeba poznamenat, že Picodas chystá na jaro 2002 podrobnou mapu ČR, podobnou mapám z edice Roads and Recreation kompatibilní s uvedenými modely III+, V a Vista.

Model
Picodas ČR
USA
(přepočet)
Úspora
GPS 12 10000,- 5400,- 46%
GPS II+ 13600,- - - - -
GPS III+ 20500,- 10313,- 50%
GPS V 32500,- 15563,- 52%
eTrex 8500,- 4125,- 51%
eTrex Summit 14000,- 7875,- 44%
eTrex Vista 21800,- 10875,- 50%
Magellan 315 - - 5625,- - -

    Dále připojuji (s laskavým svolením autora) text kamaráda, kterého jsem poprosil, aby srovnal GPS II+ a eTrex Summit. Jakub není pilot, je geolog, horolezec a turista. Vlastní GPS II+, kterou koupil ode mne a půjčuje si eTrex tam, kde potřebuje záznam výškového profilu. Připomínám, že téměř vše, co je řečeno o GPS II+, platí i o GPS 12, s výjimkou otáčení displeje a absence samostatných zoomovacích tlačítek. GPS 12 je navíc hermeticky "zavařená", takže v případě poruchy zálohovací baterie máme problém. To je bohužel dost častá závada, zejména pokud skladujeme přístroj s vybitými bateriemi nebo bez nich.


pokračování článku

 Návrat na domovskou stránku