SkyFly - paragliding, hanggliding a ultralehké létání 
Czech English
Počasí v ČR
Praha
Brno
Ostrava
Kalendář akcí 5/2025
PředchozíDalší
Po
Út
St
Čt
So
Ne
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
Vaše produkty na SkyFly?
V této rubrice se nachází seznam leteckých nehod a incidentů, které se udály né jen na území ČR. Jedná se o nejstarší a nejrozsáhlejší databázi nehod, která vznikla na tomto webu od roku 1999. Nejedná se ale rozhodně o žádnou Černou kroniku ani jakési morbidní senzace. Zažili jste nějakou nepříjemnou nehodu? Rádi ji zveřejníme do 2 pracovních dnů (samotřejmě zdarma).
VYHLEDÁVACÍ FORMULÁŘ
NEJNOVĚJŠÍ VZKAZY
19.02.2025
Ich suche eine Flugschule in der Region Klatovy in der Tschechischen Rep.
Hallo Fliegerkameraden, Mein Name ist Thomas, bin 66 Jahre alt und wohne im Osten Bayerns. Ich habe die Fluglizenzen für Hängegleiter, Dop... Číst dále
REKLAMA
Letecké nehody ❯ Ultralehké létání
Autor nehody: Karel | Název nehody: Rada nejen všem začátečníkům, ale i mírně pokročilým
28.07.2001

Následující není nehoda, ale nechybělo k ní moc. Tato rada by měla sloužit nejen všem začátečníkům, ale i mírně pokročilým, kteří si jako já donedávna mysleli, že mnoho věcí ze školy se učíme pro "srandu králíkům". Například takové "weight a balance" letadla. Snad pro B747 ale Cessna 172 a podobné ...?<BR><BR> S Cessnou 172 jsme se s kamarádama rozhodli si zaletět na výlet tam a zpět. Plné nádrže, 4 lidi a trochu zavazadel a vše šlo podle plánu. Byli jsme na hranici váhy a všechno šlo, jak jsem předpokládal. Při cestě zpět jsem očekával, že to půjde ještě líp, nebo jsme byli lehčí asi o 70 litrů paliva. Když jsem se však rozhodl pro klesání na přistání, nějak se mé Cessně 172 nechtělo. Knipl až na doraz a docílil jsem tak akorát tolik, kolik jsem potřeboval na bezpečné přistání. Trochu mě mrazilo při představě, že budu potřebovat přitlačit víc a ještě víc to, že jsem si neuvědomoval co se stalo.<BR><BR> Teprve po (naštěstí) bezchybném přistání jsem začal pátrat po příčině. Nejprve jsem si myslel, že zůstal viset trim a nebo se výškovka nevychyluje dostatečně. Po diskuzi se zkušenějším pilotem jsem však přišel na základní chybu. Má představa, že Cessna 172 "tak jako všechna malá letadla", se nemůže dostat z rovnováhy, byla chybná. Při letu zpět jsme byli lehčí o palivo a to už bylo trochu na závadu nebo těžiště se posunulo mírně dozadu. To samo o sobě by tolik nevadilo, ale pasažér zezadu se dožadoval místa vedle pilota, protože při cestě tam letěl vzadu. Nedošlo mi, že letadlu nejde ani tak o to, kdo je vzadu a kdo vepředu, jako spíš o to, kde kdo kolik váží. Bohužel jsem tak povolil přesun asi 30 kilogramů z přední sedačky na zadní. Navíc se oba "otrávení" pasažéři rozhodli, že budou spát a jelikož neměli opěrky, tak se "vyvrátili" hlavama a částí těla jakoby až do zavazadlového prostoru.<BR><BR> Tyto tři faktory stačily k tomu, aby se moje Cessna 172 dostala z balance, a to i přes to, že jsme měli o 50kg méně než "max. landing weight". Mít těchto 50 kilo v zavazadlovém prostoru, tak by to bylo zřejmě nejzajímavější přistání v mém životě s ohledem na to, že jsem i tak přistával na hranici možnosti.<BR><BR> Toto je jedna z příhod, kdy se mi potvrdilo, že podceňovat "teoretické znalosti" nestojí za to. Poučení z této příhody - i malé letadlo lze poměrně snadno vyvést z rovnováhy i při daleko nižším než maximálním povoleném zatížení. A já nejsem instruktor, já jsem to zažil.

Sdílej nehodu:
Kontakt
SkyFly, Czech Republic
Web: www.skyfly.cz
Slety a srazy - nejbližší termíny akcí
CZ
| 07.06.2025 - Aviatická pouť 2025
CZ
CZ
| 21.06.2025 - Memorial Air Show 2025
Seznamka - pro všechny, kteří někoho hledají
srdce
srdce
Vaše názory jsou pro nás důležité! Pokud máte nápady, připomínky či zlepšující tipy, rádi je vyslyšíme. Naše adresa: skyfly@skyfly.cz
Průnik do třetí, vzdušné dimenze převyšuje veškeré ostatní mátožně šedivé lidské klopýtání, které je s touto bohulibou činností hrubě nesrovnatelné. |
| © 1998-2025 SkyFly
REKLAMA