SkyFly - paragliding, hanggliding a ultralehké létání 
Czech English
Počasí v ČR
Praha
Brno
Ostrava
Kalendář akcí 5/2025
PředchozíDalší
Po
Út
St
Čt
So
Ne
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
Vaše produkty na SkyFly?
V této rubrice se nachází seznam leteckých nehod a incidentů, které se udály né jen na území ČR. Jedná se o nejstarší a nejrozsáhlejší databázi nehod, která vznikla na tomto webu od roku 1999. Nejedná se ale rozhodně o žádnou Černou kroniku ani jakési morbidní senzace. Zažili jste nějakou nepříjemnou nehodu? Rádi ji zveřejníme do 2 pracovních dnů (samotřejmě zdarma).
VYHLEDÁVACÍ FORMULÁŘ
NEJNOVĚJŠÍ VZKAZY
19.02.2025
Ich suche eine Flugschule in der Region Klatovy in der Tschechischen Rep.
Hallo Fliegerkameraden, Mein Name ist Thomas, bin 66 Jahre alt und wohne im Osten Bayerns. Ich habe die Fluglizenzen für Hängegleiter, Dop... Číst dále
REKLAMA
Letecké nehody ❯ Motorový paragliding
Autor nehody: Miroslav | Název nehody: U Jamnického lesa“ v blízkosti Jamnice a Stěbořice
30.04.2007

Dne 22. dubna došlo k letecké nehodě motorového padákového kluzáku se smrtelnými následky. K letecké nehodě došlo v 17:30 v prostoru plochy pro SLZ „U Jamnického lesa“ v blízkosti obcí Jamnice a Stěbořice, v okresu Opava. Meteorologické podmínky byly následující: jasno, dohlednost 20 km, vítr N až NE 3 - 4 m/s bez nárazů.<br /><br /> K nehodě došlo podle výpovědí svědků při přistávacím manévru, kdy pilot ve výšce 10 – 15 m nad terénem nesymetricky přebrzdil padákový kluzák s následným přechodem do levé negativní zatáčky, ve které setrval až do nárazu do země. Ke střetu s terénem došlo v obrácené poloze, kdy pilot narazil nejprve hlavou. Motorový padákový kluzák byl při nárazu silně poškozen.<br /><br /> Pilot nebyl držitelem příslušné licence MPL. Motorový padákový kluzák byl sestaven z krosny s vydaným typovým průkazem LAA čR, podvozku vlastní konstrukce a vrchlíku s TP kategorie A. Vliv technického stavu zařízení na průběh nehody je v šetření vyšetřovací komise ustanovené Ústavem pro zjišťování příčin leteckých nehod. Podle prvotních zjištění se zřejmě jednalo o hrubou pilotní chybu. Pilot pravděpodobně ve snaze nepřelétnout přistávací plochu vrchlík přebrzdil a v závěru se jej navíc snažil uvést do levé zatáčky proti působení reakčního momentu vrtule. Vzhledem k použitému školnímu křídlu, musely být zásahy do řízení, než bylo uvedeno do negativní zatáčky, značné. Způsob provádění rozpočtu na přistání a zejména důsledné varování před zkracováním na přistání uvedeným způsobem, je součástí výcviku v každém kurzu MPL a je zařazeno do jeho osnovy. Taktéž provádění zatáček po a proti smyslu působení reakčního momentu vrtule se žáci naučí pod vedením instruktorů. Tato nehoda může nést poučení pro piloty samouky, že nahrazovat dovednosti získané při výcviku v kurzu MPL pod vedením zkušených instruktorů vlastními zkušenostmi v provozu, může mít nedozírné následky. Pro ostatní piloty může být poučením to, že padákový kluzák potřebuje mít v každé fázi letu, a tedy i při rozpočtu na přistání, dostatečnou rychlost a taktéž, že zatáčka proti reakčnímu momentu vrtule, zejména při nízké rychlosti, snadno vede k negativní zatáčce, bez ohledu na kategorii použitého vrchlíku.<br /><br /> Ing. Miroslav Huml, Hlavní inspektor techniky PL a MPL LAA čR

Sdílej nehodu:
Kontakt
SkyFly, Czech Republic
Web: www.skyfly.cz
Slety a srazy - nejbližší termíny akcí
CZ
CZ
| 07.06.2025 - Aviatická pouť 2025
CZ
Seznamka - pro všechny, kteří někoho hledají
srdce
srdce
Vaše názory jsou pro nás důležité! Pokud máte nápady, připomínky či zlepšující tipy, rádi je vyslyšíme. Naše adresa: skyfly@skyfly.cz
Průnik do třetí, vzdušné dimenze převyšuje veškeré ostatní mátožně šedivé lidské klopýtání, které je s touto bohulibou činností hrubě nesrovnatelné. |
| © 1998-2025 SkyFly
REKLAMA