Chcete na tomto místě svoji reklamu ?



Jak o nás píší za velkou louží

Ben Cole, Oregon, USA

(volný překlad článku z amerického časopisu KITPLANES)

    Roger Bitton, Rocky Botkin a já, všichni piloti ultralehkých letadel s americkou leteckou licencí jsme přiletěli do České republiky, abychom si prohlédli a vyzkoušeli čtyřtaktní motor SVS 1400 Slávka Vernera.

    "Dobrennan" zamumlal jsem k letištní úřednici v Praze na letišti a pouze napůl jistý si svým projevem jsem chtěl zkusit svůj nově naučený český pozdrav. Ona mě s úsměvem odpověděla a vyměnila mě dolary za české koruny. Moje další 20 dolarová investice do knižního průvodce zemí českou byla v několika příštích dnech náležitě využita, když jsem se pokoušel vyzkoušet v praxi několik českých frází.

    Milan Stavenik, dovozce českých motorů SVS 1400 do USA a iniciátor této cesty na nás čekal na terminále a potom nás naložil do svého auta Lada Žiguli, vyrobeného v Rusku. Tento malý a temně modrý socialistický výtvor nás měl vozit nepočítatelnými vesnicemi, po dálnicích a silnicích Čech a Moravy po dalších 5 dnů.

    Milan Stavenik je Čech, který žije v Portlandu ve státě Oregon a byl naším průvodcem, řidičem a překladatelem v jedné osobě. Narodil se a vyrostl v Praze ještě v socialistickém režimu a tak jako mnoho mladých mužů z jeho země je nyní ctižádostivý kapitalista, který si přeje ukázat přednosti létání, které vychází ze země, jež byla producentem sovětských letadel a jejich příslušenství.

    Slunce svítilo a foukal studený severní vítr, když jsme jeli na malý letecký výlet nedaleko od Prahy. Na otevřených pastvinách bylo posněženo, v dálce byly vidět štíty střech nedaleké vesnice a k nebi čnělo hodně věží, které byly postaveny zcela jistě již před Kolumbovou plavbou, při níž objevil Ameriku. Tato pastorální scéna zde byla určitě neměnná po staletí. Snažil jsem se zasnít a tuto atmosféru absorbovat do sebe, když k mým uším dolehl zvuk spalovacího motoru přibližujícího se z dálky k nám.

    Mohl to být duch Albatrosu nebo Fokkera, který létal na této obloze desetiletí před tím nebo třeba Messerschmitt z poslední velké války. Ve slunci jsem přivřenýma očima viděl jejich stíny, obrysy a později pak i detaily. Ne, nebyl to velký bitevní dvojplošník, ale malý moderní ultralehký letoun Cora s hlubokým hlasem Vernerova čtyřtaktního motoru.

    S letounem Cora přiletěl Miloš Dermíšek, aby nám svoje letadlo předvedl. Cora je aerodynamicky řízený dvoumístný ultralehký hornoplošník s motorem vpředu, dvěma sedadly vedle sebe a ocasními plochami typu T. Podvozek je tříkolový, příďový, kola hlavního podvozku jsou brzděna, přední kolo je řízené. Drak letadla je vyroben z ocelových trubek a kompozitů. Vyrábí se dva modely Cory - Legato s lichoběžníkovým křídlem a Allegro s obdélníkovým křídlem. Pěkná a sexy - tak jsem si definoval Coru, která na rozdíl od krabicového vzhledu mnoha letadel v této třídě je uhlazená a oblá na všech místech. Je velmi estetická - to byl můj první dojem. Ráno, když Cora přilétla byla teplota vzduchu blízká nule a vítr byl ledový jako z Ukrajiny. Naštěstí kabina byla zavřená a vytopená sluncem, když přišel na řadu můj let. Vstup do kabiny je snadný. Široké, nahoru otevíravé Lexanové dveře nebrání nástupu a částečně vypuklé dveře zajišťují pohodlí v pilotní kabině. Polstrované sedačky jsou právě tak vysoké, aby se do nich pěkně vklouzlo. Kabina je ergonomicky uspořádaná a přístrojový panel je brilantní. Designérsky je kabina navržena odvážně a podobá se modernímu automobilu. Kvalita a vybavení kabiny je excelentní - něco co jsem neviděl v žádném podobném typu letadla.

    Pod kapotou se skrývá český motor SVS 1400 Slávka Vernera. Motor SVS 1400 je čtyřtaktní, vzduchem chlazený dvouválec, rozvod 2 x OHC, se čtyřmi ventily v každé hlavě. Skříň motoru je vyrobena z elektronu. Zapalovací soustava je bezkontaktní, dvojité zapalování VAPE je české výroby. Motor je vybaven alternátorem a elektrickým startérem. Přenos výkonu na vrtuli je pomocí reduktoru s plochým ozubeným pryžovým řemenem. Základní převodový poměr je 2,15 : 1.

    Unašeč vrtule je opatřen pružnou spojkou na snížení torzních kmitů motoru. Reduktor je uspořádán tak, že je možno používat vrtuli o poměrně velkém průměru, což dále zlepšuje výkony letadel s tímto motorem.

    Technologie vzduchem chlazených motorů má ve východní Evropě dlouhou tradici. Velké nákladní automobily Tatra se vzduchem chlazenými dieselovými motory jezdily na zdejších cestách po desetiletí. Myšlenka Slávka Vernera, bývalého servismana motorů Mercedes, o lehkém, vzduchem chlazeném čtyřtaktu se zrodila v roce 1980 a nyní je motor SVS 1400 dobře známý nejen v Evropě a je používán v mnoha typech letadel.

    Na vlastní oči jsme viděli výkony motoru, když ho Slávek Verner testoval na dynamometru. Čas strávený ve Vernerově výrobní dílně byl užitečný a příjemný, v kanceláři jsme sledovali video a pak přišla ta chvíle, kdy nás Slávek pozval k létání. Právě začínalo hustě sněžit a my jsme otvírali plechová vrata od hangáru. Uvnitř byl namontován motor na tom, co s námi mělo létat - motorové rogalo Apex Dolphin.

    Tento český výrobek vypadal robustně, s nízkým pilotním sedadlem a nám již známým motorem působil bezpečným dojmem. Dvě nádrže na benzín jsou namontovány pod sedadly, stejně jako raketový padákový záchranný systém GRS. Samostatná olejová nádrž je upevněna v držáku pod motorem. Toto uspořádání není hloupé, ale praktické. České rogalo s označením MW 155 s plochou 15,5 m2 je certifikováno také pro českou armádu, která má již 35 strojů k poznávání a objevování nových cílů. Tento stroj byl oficiálním vlečným strojem na leteckých závodech v Turecku. K motoru je připevněna třílistá uhlíková vrtule VHF, která je vyráběna také v České republice. Vrtule se dá nastavit na zemi tak, abychom z motoru dostali maximální rychlost nebo nejlepší stoupavost.

    Pilot Petr Hnilica dorazil na letiště v zimní letecké kombinéze a ptal se mě, jestli poletím na rogalle jako první. Představil jsem mou nejlepší češtinu (ukázal jsem svou hlavu a tělo a řekl BRRR) a protože pořád drobně sněžilo tak on navrhl, že první předváděcí let poletí sám. Já jsem v souhlasu přikývnul a zkoušel jsem vypadat tak, jako bych byl moc zklamán, že zrovna neletím s ním. Nebyla to pravda, moje letní bunda a rifle mě nedávaly jistotu, že ve vzduchu nezmrznu. Studený motor naskočil a ozval se silný lahodný brum čtyřtaktu. Byla to slast pro uši zvyklé na zvuk vysokých otáček dvoutaktních Rotaxů. O pár minut později se ten zvuk motoru už ozýval ze vzduchu nad našimi hlavami.

    Předváděcí pilot přejel přes sněhem pokrytou startovací dráhu, vzlétl a předváděl vzdušnou bitvu. K drobnému sněžení se přidala i nízká oblačnost a tak asi ve výšce 30 stop nám skoro zmizel do nízkých mraků, když nám ukazoval stoupání, otáčky či průlety na maximální rychlosti. Byla to pěkná demonstrace toho, jak se povedlo sladit dohromady podvozek s motorem, vrtulí a křídlem a pilot nám to servíroval jako jednu synchronizovanou lekci. Strmé šplhání, úzké zatáčky a strmý sestup v poletujícím sněhu se zdál snadný. Hnilicova zkušenost byla evidentní, když se otáčel nad přistáním a když přesně před dotykem se zemí vždycky tak jemně přizpůsobil úhel křídla a lehce přistával na zasněženou zem.

    O několik dní později jsme se vraceli do států a tento výlet byl poučný, příjemný a plný informací. Největší dojem na mě udělal v Šumperku komplet motorového rogala české produkce - červenobílý podvozek Apex Dolphin vybavený raketovým záchranným systémem GRS s rychlým a obratným křídlem a to vše poháněné čtyřtaktním motorem SVS 1400 s třílistou celokompozitovou vrtulí VHF.

    Když se podívám zpět, pořád vidím točící se a mávající rogallo a přesto, že bylo zima tak bylo vidět dychtivost pilota demonstrovat svoje dovednosti a vlastnosti stroje. Do jisté míry to bylo jako Česká republika, nyní svobodná a dychtivá ukázat světu co umí vyrobit a s tím co vyrobí, co dokáže předvádět.



Warning: require(/_inc/pata.php4): failed to open stream: No such file or directory in /usr/local/hosting/home/skyfly.cz/web/www/pilot/99_07_2.php on line 89

Fatal error: require(): Failed opening required '/_inc/pata.php4' (include_path='.:/usr/share/php:/usr/share/pear') in /usr/local/hosting/home/skyfly.cz/web/www/pilot/99_07_2.php on line 89