Chcete na tomto místě svoji reklamu ?



Jak dále v LAA ČR?

Václav Chvála, zastupující prezident LAA ČR

    Dne 26.10. byla svolána rada LAA ČR jakožto nejvyšší orgán v této situaci. Rada rozhodla, že valné hromady svazů a konference LAA ČR budou svolány v nejbližším možném termínu po provedení ekonomické uzávěrky, která bude provedena v termínu do 30.1.2000, po provedení revize revizní komisí LAA ČR a po projednání závěrečné zprávy revizní komise radou LAA. Předpokládá se, že bude možné svolat valné hromady začátkem března.

    Rada LAA ČR pověřila do doby konání řádné konference LAA zastupováním funkce prezidenta ing. Václava Chválu.

    V čísle 9/99 časopisu Pilot uveřejnil náš prezident Petr Tuček úvodník, ve kterém se zamýšlel nad řadou věcí z naší letecké činnosti a hlavně o katastrofách, při kterých zemřeli známí i méně známí piloti. A sám si odpovídá:

    "Lidé prostě umírají. Pro nemoc, na silnicích, na železnici, při zemětřeseních, stářím, při záplavách, a také při létání. O každé příčině smrti se dá říci, že jí šlo předejít. A to je také poslední poselství těch, kteří zahynuli, nám žijícím. Ani Mirek Forejt, ani Jarda Londin ani brácha (Ivan Tuček) určitě nevzkazují nelétat. Takže, přeji všem i sobě, aby létání bylo jen pro radost."

    Bohužel, 17.října zemřel při svém milovaném sportu i Petr Tuček. I on nám zajisté nevzkazuje nelétat.

    Musíme se zamyslet, proč došlo k nehodám známých pilotů. Ve třech případech se jednalo o nové nezalétané letouny nebo letoun po přestavbě. Mirek Forejt a ing.Oldřich Olšanský zalétávali nové typy letounů, které si sami navrhli a postavili a sami v nich havarovali. Zvláště nehoda Oldy Olšanského je těžko vysvětlitelná a komise ještě šetření neuzavřela. Petr Tuček havaroval v letounu, který si přes zimu přestavěl. Příčinou nehody byl nedostatečně upevněný kryt mezi křídly, který vlétl do vrtule a urazil jeden list. Vrtulový list nic nepoškodil, ale letoun přistál na kraji letiště do lesa s tragickými následky pro pilota. Celý případ je v šetření.

    Takže všechny případy mají jedno společné - zálet nového letounu, řekl bych malou trpělivost při ověřování nového nebo přestavěného letounu. Tady si musí každý jednotlivec uvědomit, že k zalétávání letounu je nutné přistupovat maximálně zodpovědně a obezřetně.

    Nepřecenit síly uvědomit si, kolik mám v poslední době nalétáno. Důkladně i zvážit meteorologické podmínky vzhledem k letu nového letounu. Ale závěry budou až po kompletním ukončení vyšetřování.

    Čím více letadel máme, tím více piloti létají a tím větší je statistická pravděpodobnost, že bude docházet k nehodám. V rejstříku máme 1600 letadel. Při nehodách zemřelo celkem 8 pilotů a členů posádky. Bohužel. Ale podobná situace je i u sportovních letadel. V provozu je cca 200 - 300 letadel a letos nehody nepřežili 4 piloti. Z toho nehoda Ivana Tučka mistra světa v akrobacii je obzvlášť smutná. Došlo k ulomení křídla na továrnou vyrobeném sportovním letounu. Ale i mnohem propracovanější a technicky ověřené, dokonale profesionálně udržované dopravní letouny se též nevyhnou tragickým nehodám. Létání bohužel vždy v historii v současnosti i v budoucnu provázely a budou provázet nehody.

    Ale vraťme se k naší malé letecké činnosti.

    Každý má možnost si letadlo sám postavit, udržovat a provozovat. U každého UL letounu zdůrazňujeme, a je to i na štítku, kterým je povinně vybaven podle leteckého zákona, že nepodléhá schvalování Úřadu pro civilní letectví ČR a je provozován na vlastní nebezpečí uživatele. Musíme si ale uvědomit, že nikdo nikoho do letadla nenutí. Létáme jako samostatní zodpovědní jednotlivci a aby naše létání mohlo být opravdu pro radost, musíme každý podle sebe zachovávat určitou dávku opatrnosti.

    Vážení kolegové, členové naší organizace LAA ČR, žádám Vás, abyste se již nyní zabývali otázkou, koho zvolit novým prezidentem. Situace je jiná než byla v letech minulých, kdy vždy kandidoval Petr Tuček a prakticky šlo o to, jestli bude opět zvolen. Nyní budeme volit nového prezidenta. Člověka, který tuto funkci nikdy nevykonával. Onen člověk bude rozhodovat o směřování celé LAA, významně ovlivní její činnost. Proto se porozhlédněte po šikovném kandidátovi. Po kandidátovi, za kterým jsou pracovní výsledky. Abych jen naznačil, co by onen člověk měl umět: mít řídící a manažerské schopnosti, mít jasnou představu kam směřovat LAA, mít dostatečnou představu o dosavadní činnosti LAA, být diplomatem, být pracovitý, orientovat se v právních normách, znát předpisy, umět alespoň trochu pracovat s počítačem atd.



Warning: require(/_inc/pata.php4): failed to open stream: No such file or directory in /usr/local/hosting/home/skyfly.cz/web/www/pilot/99_10_1.php on line 83

Fatal error: require(): Failed opening required '/_inc/pata.php4' (include_path='.:/usr/share/php:/usr/share/pear') in /usr/local/hosting/home/skyfly.cz/web/www/pilot/99_10_1.php on line 83