Chcete na tomto místě svoji reklamu ?


  ... návrat do kategorie.
Garmin GPS eMap

Martin "Mac" Kubečka

    Do našich redakčních spárů tentokrát upadl jeden z nejnovějších modelů navigačních přístrojů firmy Garmin, a to model eMap. Podívejme se na tohoto drobečka podrobněji.

    Jedná se o ruční turistický přístroj, jehož hmotnost je pouhých 190 gramů a rozměry jsou 6x14x2cm. Výrobce udává výdrž baterie 14 hodin provozu, což je nejméně ze všech ostatních modelům firmy Garmin. Ovšem musíme si uvědomit, že přístroj je napájen pouze dvěma tužkovými články, což má zase na druhé straně kladný vliv na výslednou hmotnost přístroje. Takže pokud porovnáme dobu provozu na počet napájecích článků, vychází nám eMap srovnatelně s ostatními modely. Příjemné je, že pokud budete vyměňovat baterie, nemusíte se obávat o ztrátu vašich dat (záloha dat je řešena patrně na základě nějaké EPROM paměti, protože dle výrobce přístroj neobsahuje žádnou záložní baterii).

    Pojďme se nejprve podívat na design přístroje. Co určitě zaujme na první pohled je na ruční přístroj neobvykle velký displej. Kvalita zobrazení displeje je taky na velice slušné úrovni a zvládá i několik stupňů šedých odstínů (např. pro zobrazení vodních ploch). Celý přístroj je velmi tenký a kompaktní. Anténa je zabudovaná uvnitř přístroje a s její citlivostí jsem byl velmi spokojen. Pod displejem se nachází 6 ovladacích tlačítek a sedmé kolébkové tlačítko, které plní funkci kurzoru. Na boční straně najdeme ještě dvě tlačítka. První z nich slouží k zapnutí a vypnutí přístroje a druhé k zapnutí a vypnutí osvětlení a nastavení kontrastu displeje. Osvětlení displeje je velmi příjemné a rovnoměrné a neoslňuje při noční jízdě autem. Co bych tvůrcům ale vytknul je to, že k vypnutí přístroje postačí krátký stisk tlačítka, k čemuž dojde velmi snadno, pokud nesete eMap třeba v kapse. Návrat k předchozím modelům, u kterých je potřeba pro vypnutí podržet tlačítko 5 sekund, by určitě nebyl na škodu.



    Po zapnutí přístroje vás přivítají dvě úvodní obrazovky a třetí, ve které potvrzujete, že si jste vědomi toho, že přístrojem naměřené hodnoty není možno považovat za 100% spolehlivé. Toto je poněkud nešťastné řešení, které spíše obtěžuje, obzvláště pokud přístroj zapínáte až během letu a máte plné ruce práce.

    Odběr proudu ze dvou tužkových článků je za normálního provozu 110mA a při zapnutí osvětlení displeje se zvýší na 150mA. Vypnutý přístroj pak odebírá zanedbatelných 0.0002mA, takže vyjímat kvalitní články z dlouhodobě vypnutého přístroje není třeba.

    Přístroj se dodává se zabudovanou podrobnou mapou Evropy, západní částí Ruska, Afriky a Středního Východu. Obsahuje většinu měst, silnic, dálničních výjezdů a odpočívadel a během naší cesty do Španělska, při které jsme ujeli cca 8000km, se nám eMap výborně osvědčil. Dále obsahuje hrubou mapu celého světa (hranice států a významná města).

    Nejste-li spokojeni s dodávanou mapou, můžete si do přístroje dokoupit paměťové karty o kapacitě až 128MB, na které je možno pomocí počítače nahrát z CD podrobné mapy (pomocí programů MapSource). Tyto mapy obsahují podrobné mapy měst (názvy ulic, restaurací atd). V současné době jsou k dispozici podrobné mapy USA a většiny zemí západní Evropy a připravují se i mapy zemí východní Evropy. Jakmile bude k dispozici podrobná mapa České republiky, určitě se velmi zvýší užitná hodnota celého přístroje. Bohužel jsme neměli k dispozici vlastní program MapSource, takže se nemůžeme podělit o praktické zkušenosti, ale doufám, že v brzké době se k problematice programů a především map pro GPS ještě vrátíme, protože toto téma je poněkud rozsáhlejší. Jen bych zmínil, že populární Ozi Explorer toto GPS již podporuje (prozatím sice pouze v beta verzi, ale vše fungovalo jak má).

    Pokud se pohybujete v blízkosti nějaké cesty, přístroj vás na ni sám "přilepí" čímž eliminuje případné nepřesnosti jak v měření, tak v mapě (z kapacitních důvodů je pochopitelné, že cesty neobsahují každičkou zákrutu a jsou poněkud aproximovány). Bohužel nelze tento "samolep" vypnout a přeci jen pro létání je tato funkce dosti nevhodná.

    Do přístroje je možno uložit až 500 bodů (waypoints), ale bohužel pouze jedinou trasu (route), což osobně považuji za největší nevýhodu tohoto výrobku. Určitě by se hodilo mít těchto tratí více např. pro předem naplánované přelety. (Pozn: právě jsem se dozvěděl, že je k dispozici aktualizace firmware, která zvyšuje počet tras na 50 a každá trasa může být složena až z padesáti bodů, což vrhá na celý přístroj zcela jiné světlo!) Trasu je možno zadat buď pomocí nadefinovaných bodů nebo je možno využít stávající databázi měst či silničních exitů. Jednotlivé body definované trasy se zadávají výběrem z databáze měst, ve které se vyhledává buď abecedně postupným psaním názvu hledaného města nebo pomocí nejbližších sídel. Přístroj poté postupně nabízí ta města, jejichž počáteční znaky odpovídají vámi napsaným znakům nebo ta, která jsou nejblíže vaší aktuální pozici.

    Pokud se nacházíte ve výchozím režimu zobrazení mapy, můžete kolébkovým tlačítkem vyvolat šipku (jako ve Windows), kterou se můžete nejen pohybovat v mapě, ale také s ní měřit vzdálenost či určovat souřadnice v místě, kde se šipka nachází. Pokud je šipka nad nějakým objektem (např. městem či třeba znakem odpočívadla), můžete si tento bod přidat do vašeho seznamu bodů nebo si o něm pouze zobrazit podrobnější informace (jako např. že se jedná o malé město či zda je na odpočívadle WC). Velice mi chyběla funkce, která by šipkou označený objekt umožnila přidat do trasy. Doufejme, že toto bude vyřešeno v nějakém novém firmware (firmware je softwarová část zařízení, kterou je možno pomocí počítače aktualizovat a nabízí obvykle nové funkce či opravuje případné chyby). Jelikož se na internetových stránkách výrobce nacházela verze firmware 2.05 a náš přístroj byl vybaven verzí 2.04, využili jsme této skutečnosti k aktualizaci, která proběhla v naprostém pořádku. Součástí nové verze firmware je i nová funkce, umožňující přidat šipkou označený objekt do uživatelských bodů (waypointů), což je věc, která mi původně chyběla. Aktuálně je k dispozici již verze 2.50, která kromě již zmiňovaných padesáti tras přináší cca 20 dalších novinek jako například pozice Slunce a Měsíce. Podrobněji na webu firmy Garmin.

    K přístroji je možno dokoupit i spoustu příslušenství, na které se bohužel často zapomíná a proto se podívejme aspoň na některé.

    Pro využití v autě je určitě nezbytným příslušenstvím kabel pro napájení ze zásuvky na zapalovač cigaret. Sympatické na přístroji je to, že pokud jej odpojíte z externího napájení, dá vám to akusticky najevo. A pokud nepotvrdíte během třiceti vteřin, že souhlasíte s přechodem na bateriový režim, přístroj se sám vypne. Nestane se vám tedy, že se vám vybijí baterie, pokud zapomenete v autě zapnuté GPS. Další dá se říci povinností je držák do auta, který umožňuje přístroj natočit téměř libovolným směrem. K uchycení přístroje do držáku slouží takový malý "zobáček", který umožňuje snadné připojení a odpojení přístroje z držáku. Domnívám se, že by se tento držák dal velmi jednoduše připevnit na držák variometru firmy Flytec, ačkoliv pro potřeby létání je tento držák možná zbytečně veliký.



    Určitě zajímavým doplňkem je držák na kolo, který je možné připevnit na řidítka. Toto patrně velmi ocení piloti závěsných kluzáků.

    Nízká hmotnost a malé rozměry předurčují, že se tento přístroj stane vaším společníkem v běžném životě a budete ho neustále vláčet s sebou. A aby se mu nic zlého nestalo, můžete jej vložit do ochranného pouzdra. Měli jsme k dispozici přepravní kožené pouzdro, které je ale vhodné pouze k ochraně přístroje při přepravě, a to snad jen proti poškrábání. Pokud s přístrojem chcete pracovat, musíte jej z pouzdra vyjmout. Mnohem užitečnějším se jeví gumové ochranné pouzdro, které má výřez na displej a ovladací tlačítka. Co se týká odolnosti přístroje, výrobce tvrdí, že pokud vám přístroj upadne na zem, měl by to ve zdraví přečkat. Ovšem nedoporučuje příliš často tuto činnost opakovat.

    K dispozici jsou samozřejmě i externí antény (možno upevnit buď šroubky, přísavkami nebo magneticky) a například takové drobnosti, jako je náhradní kryt na baterie (pokud jej náhodou ztratíte). Možná vám připadá zvláštní, proč se o tom zmiňuji, ale během přeletu na Grappě došlo k totálnímu zatuhnutí přístroje za letu a přístroj nereagoval ani na vypínací tlačítko. Musel jsem tedy za letu vyjmout baterie a znovu je do přístroje vložit. Celý úkon jsem prováděl v kapse a vcelku živá jarní termika tuto operaci příliš neusnadnila. Naštěstí jsem kryt na baterie neztratil, ale příště bych toto štěstí mít nemusel. Takhle aspoň vím, že si mohu za 5 dolarů koupit nový. Co se týká toho zamrznutí přístroje, stalo se nám to ještě jednou a domnívám se, že tento stav nastal v okamžiku, kdy došlo k naplnění paměti trasovacími body. Předpokládám však, že tento problém je již v nových firmwarech vyřešen.




    Velmi důležitým doplňkem je kabel pro připojení přístroje k počítači přes sériový port, pomocí kterého je jednak možné nahrávat na paměťové karty podrobné mapy či využít GPS ke komunikaci s dalšími programy (Ozi Explorer, Geobáze atd.).

    Přístroj se dodává ve dvou variantách. První obsahuje pouze přístroj eMap a pořídíte ji za 14.000,- Kč s daní. Druhá varianta se nazývá eMap Deluxe a obsahuje navíc kabel pro komunikaci s PC a jednu mapovou kartičku o kapacitě 8MB a stojí 16.800,- Kč (ceny jsou platné ke dni 27.5.2000 a jsou ovlivněny momentálním vysokým kurzem dolaru vůči koruně).

    Veškeré další informace (fotografie, technické specifikace, seznam příslušenství atd. získáte buď na www stránkách výrobce nebo na stránkách firmy Picodas. Nutno podotknout, že Garmin má zcela nový web a musím říct, že je podstatně kvalitnější a přehlednější než jeho předchozí verze.


Výhody přístroje:

  • velký a přehledný displej
  • malé rozměry a nízká hmotnost
  • aktualizovatelné mapy
  • pouze dvě tužkové baterie
  • široká nabídka příslušenství
  • komunikace s PC
  • intuitivní a velmi příjemné ovládání

Nevýhody přístroje:
  • těšil jsem se, jak rozcupuju eMap na tom, že má pouze jednu trasu. Bohužel toto řeší nový firmware, čímž přicházím o hlavní protiargument.

  • funkce "samolepu" na pozemní komunikace, kterou nelze vypnout

  • nešťastně řešené vypínání přístroje (jeden krátký náhodný dotek a je vypnuto)

  • trošku mi chyběla možnost vlastní konfigurace zobrazování zvolených údajů na displeji (tzn. zobrazím si na displeji pouze ty údaje, které mne zajímají). Podobnou funkci má např. Magellan ColorTrack nebo Garmin 12MAP či Garmin III.

  • symboly které lze přiřadit vlastním bodům neobsahují symboly startovací a přistávací plochy. Pro start jsem tedy používal symbol padáčku a název "Parachute area" a pro přistávačku trošku morbidně symbol náhrobku s názvem "Cemetary" (hřbitov).

    Závěrem bych chtěl ještě poděkovat firmě Picodas nejenom za zapůjčení přístroje k recenzi, ale i za velmi vstřícný přístup. Řekl bych, že tento přístroj nabízí v současné době jednu z nejlepších kombinací v poměru cena/výkon.



 Návrat na domovskou stránku