Špičkový přístroj Garmin GPS 12MAP má nyní svého vážného a levnějšího konkurenta, i když pro poněkud jinou oblast použití. Zatímco pilot si pro létání jistě vybere opět GPS 12MAP, pilot-turista, který často bloudí neznámou krajinou, šplhá po kopcích a objevuje nová startoviště, aby se z nich vrhnul směrem ke stejně neznámým přistávacím plochám, dnes už rozhodně zvolí nový a mnohem menší přístroj. Toto je taky hlavní důvod, proč po důkladném vyzkoušení a napsání recenze už zůstal eTrex Vista natrvalo v naší redakci.
Rozšířením přístroje eTrex Summit o mapu světa, volnou paměť s kapacitou 24MB pro individuální nahrávání dalších podrobnějších map a zdokonalením některých funkcí vznikl eTrex Vista. Vzhled přístroje i jeho rozměry 11x4x3cm zůstaly téměř stejné a hmotnost včetně dvou tužkových článků je opět 150g. Stejně jako Summit umí i Vista česky, samozřejmě bez háčků a čárek. K dispozici je ještě dalších 13 jazyků včetně polštiny.
Napájení a spotřeba
Fyzikální zákony nelze obejít a protože přístroj je napájen nižším napájecím napětím (2 tužkové články), musí do něj při stejném příkonu zákonitě téct větší proud než do přístroje, napájeného články čtyřmi. O spotřebě v režimu "Normal" (údaje obnovovány každou sekundu) názorně vypovídá následující tabulka. Úplně vypnutý přístroj pak odebírá z článků proud o velikosti pouze 0.0004mA, takže není rozumné vyjímat kvalitní články z přístroje při delší době jeho nepoužívání.
Tabulka spotřeby a výdrže článků o kapacitě 1200mAh:
Zapnuto:
|
Spotřeba:
|
Výdrž:
|
GPS, kompas, výškoměr, světlo
|
220 mA
|
5.5 hodiny
|
GPS, kompas, výškoměr
|
180 mA
|
6.7 hodiny
|
GPS, výškoměr
|
140 mA
|
8.6 hodiny
|
Kompas, výškoměr
|
90 mA
|
13 hodin
|
Použitím alkalických článků je možno hodnoty výdrže ještě 2x až 3x prodloužit, což poměrně dobře odpovídá i údajům v přiloženém manuálu. Přepnutím přístroje do režimu "Battery Save" lze spotřebu snížit přibližně o 14%, ovšem údaje jsou pak obnovovány pouze každých 5 sekund.
Ovládání přístroje
Díky přehlednému "windowsovskému" menu systému a kolébkové klávese nahrazující myš je ovládání přístroje velmi logické, přehledné a snadné. Navíc neznalým anglické terminologie vše usnadňuje vestavěná čeština. Zmíněná kolébková klávesa (myš) je poněkud necitlivě ovladatelná v tlustých rukavicích, ale jak už bylo řečeno výše, oblast použití přístroje je poněkud jiná než jen pro létání.
Uživatelské nastavení přístroje
Většina zobrazovaných stránek je plně uživatelsky konfigurovatelná, což znamená, že uživatel si sám může nastavit, jaké údaje budou na dané stránce zobrazovány, přesněji řečeno, může vybírat ze všech údajů, které k dané stránce přísluší. Např. na stránce mapové je možno vybrat v každém ze dvou číselných polí v dolní části mapy kterýkoliv z třiceti možných údajů, např. okamžitá rychlost, průměrná rychlost, nadmořská výška, vertikální rychlost (stoupání, klesání), směr pohybu, čas do cíle, čas v cíli, vzdálenost do cíle, atd. Kdykoliv je možno se jednoduše vrátit k původnímu nastavení výrobce, což se může ukázat jako velice užitečné např. při totálním překonfigurování stránky Trasového počítače (Trip computer), která obsahuje celkem 8 číselných polí s výběrem jednoho z 30 možných údajů v každém z nich. Ke každé stránce přísluší její vlastní menu, kterým lze ovládat funkce stránky nebo měnit její vzhled.
Uživatelem zadané body
Maximální počet uživatelsky zadaných bodů je 1000, přičemž název bodu může mít až 10 znaků. Každý bod je v mapě zobrazen pomocí přiřazeného grafického symbolu, který může mít popisný význam (vysoká věž, telefonní budka, golfové hřiště, restaurace, atd.). Symbolů je k dispozici celkem 75. Dalším údajem, který se s daným bodem ukládá do paměti, je kromě jeho názvu, grafického symbolu a zeměpisných souřadnic ještě jeho nadmořská výška.
Mapa světa
Přístroj obsahuje kromě uživatelsky zadávaných bodů ještě miliony dalších, natvrdo naprogramovaných bodů, tvořících mapu světa. Dálnice, silnice, železnice, města, řeky, jezera a rybníky. V evropské verzi přístroje je samozřejmě podrobnější Evropa na rozdíl od americké verze s podrobnější mapou Spojených států. Stejně jako u Garmin GPS 12MAP sice nelze v mapě nalézt silnici, spojující Frýdlant n.O. a Frenštát p.R., ale systém úspěšně zobrazí všechny vesničky, které jsou podél této silnice roztroušené - Čeladnou, Kunčice pod Ondřejníkem, dále Tichou, Kozlovice atd. Dokonce je možno v zabudované mapě nalézt i vesnici Teplička u Žiliny pod všem pilotům velmi dobře známým kopcem Stráník, stejně tak i vesničky Varín, Belá nebo dokonce Lopušné Pažite.
Přímo na mapě lze pohybem kurzoru odečítat kurz i vzdálenost mezi dvěma body, posouvat mapu libovolným směrem a nebo stiskem jediného tlačítka proměnit jakýkoliv bod mapy na uživatelsky zadaný bod (Waypoint). Sestavit tedy trasu plánované cesty napříč neznámou krajinou je bez přehánění úplná brnkačka. K dokoupení jsou i CD nosiče z edice MapSource s velmi podrobnými mapami všech států západní Evropy.
|
Tyto údaje lze přes komunikační rozhraní "přisypat" do GPS a pokrýt tak zabudovanou mapu světa daleko podrobnější vrstvou daného státu či několika států. Záleží jen na velikosti. Podrobnost map jednotlivých států může jít až k uličním detailům, takže najít např. v Paříži tetičku, která bydlí na ulici La Rose, není vůbec žádný problém, pokud je ovšem tetička ještě naživu, když už druhé Vánoce neposlala vnoučatům vůbec žádné dárky.
Měřítko mapy a skupiny objektů
Veškeré body se dělí do několika skupin (body, body zájmu, oblíbené, města, ...), přičemž je možno kterýkoliv bod libovolně přesouvat mezi skupinami a naplnit si tak např. skupinu "oblíbené" nejčastěji hledanými body ať už uživatelsky zadanými nebo přímo překopírovanými ze zabudované mapy světa. Měřítko mapy je možno nastavit od 800km až do 5m, přičemž určitým skupinám (nikoliv všem) lze přiřadit hodnotu měřítka, od které mají být teprve zobrazovány. Zobrazování libovolné skupiny lze samozřejmě úplně vypnout. Tady srovnání se spičkovým GPS 12MAP poněkud pokulhává, protože ten dokázal přiřadit hraniční měřítko každému objektu mapy (město, silnice, železnice, rybník ...), přičemž ještě města představovala celkem čtyři skupiny objektů podle jejich velikosti (počtu obyvatel).
Barometrický výškoměr
Zabudovaný barometrický výškoměr měří nadmořskou výšku a je možno jej kalibrovat stejně jako u digitálních variometrů nastavením aktuálního atmosférického tlaku či zadáním známé nadmořské výšky. Navíc může být nadmořská výška určena podle signálů z družic, tady ovšem záleží na jejich zachyceném počtu a konstelaci. Každopádně musíme počítat s nepřesností řádově desítky metrů, i když např. na plochém pobřeží moře s dokonalým výhledem na celý obzor jsme naměřili skvělý 1 metr.
Paměť výškoměru umožňuje uchovat výškový profil prošlé trasy, což je závislost výšky na vzdálenosti nebo času, stačí si vybrat. Měřítko osy nadmořské výšky lze zvolit v rozsahu 70-1750m, což ovšem neznamená, že maximální měřitelná výška je 1750 metrů. Pouze maximálně zobrazitelný rozsah výšek křivky v daném úseku činí 1750 metrů. Měřítko osy vzdálenosti můžeme nastavit od 200m do 25km a měřítko času od 2 minut do 2 hodin. Opět to znamená pouze maximálně zobrazitelný úsek, nikoliv maximální možnou vzdálenost či maximální dobu trvání cesty.
Zajímavou možností je vykreslení křivky průběhu atmosférického tlaku za posledních 12 hodin, přičemž můžeme přístroj klidně přemístit do jiné nadmořské výšky (na rozdíl od variometrů Bräuniger). Díky informaci o svojí výšce ze signálů družic se totiž dokáže s touto změnou s větší či menší nepřesností vyrovnat.
Magnetický kompas
Směr pohybu je možno určit buďto podle signálů z družic nebo magnetického kompasu, přitom lze nastavit mezní rychlost, při které je automaticky přepínáno mezi oběma možnostmi. Při malé nebo dokonce nulové rychlosti je samozřejmě výhodnější kompas magnetický, při vyšších rychlostech je naopak výhodnější přepnout na určení směru pohybu podle signálů družic s možností zapnutí CDI (Course Deviation Indicator) měřítka, které je obdobou funkce "Dálnice" (Highway) a ukazuje i stranovou odchylku od požadovaného kurzu. Nejedná se ale o všem pilotům dobře známý HSI (Horizontal Situation Indicator), který je použit v přístroji Garmin GPS III Pilot. Vista je přece jen určena mnohem více turistům než pilotům letadel.
Trasy (Routes)
Z libovolných bodů v přístroji obsažených je možno sestavovat trasy. Nezáleží přitom, jestli se jedná o bod z mapy či ze skupiny uživatelem zadaných bodů. Přístroj je schopen uchovávat v paměti maximálně 20 tras, přičemž každá trasa může obsahovat nejvýše 125 bodů. Po aktivaci příslušné trasy pak přístroj neomylně naviguje postupně od prvního bodu trasy až k poslednímu a samozřejmě je možno stiskem tlačítka kdykoliv trasu obrátit v opačnou.
Záznam prošlé cesty (Track log)
Notoricky známý "Záznam cesty" může obsahovat až 10 tisíc automaticky zaznamenaných pozic (souřadnic bodů, jejich výšek a časů), přičemž je možno nastavit buď velikost časového intervalu mezi ukládáním jednotlivých bodů (vhodné pro létání) nebo velikost vzdálenosti mezi body (vhodné pro často svačícího turistu). Tyto záznamy cest lze v maximálním počtu 10 také uchovat v paměti pro pozdější využití. Do paměti uložená cesta je však zkomprimována na přibližně desetinu jen těch nejvýznamějších bodů a pochopitelně taky něco "ukrojí" z maximální kapacity pro další záznamy prošlých cest.
Trasový počítač
Pomocí funkce "Trip Computer" je možno velmi přesně sledovat zajímavé údaje o našem právě probíhajícím letu či výletu, např. naměřenou vzdálenost, naměřený čas, okamžitou rychlost, průměrnou rychlost, maximální rychlost, vertikální rychlost, směr pohybu, výšku, čas zbývající do cíle, vzdálenost k cíli, atd. Kterýkoliv z údajů je možno nezávisle na ostatních kdykoliv vynulovat.
Kalendář a výpočet plochy
Poměrně užitečnou funkcí je zabudovaný kalendář, ve kterém je možno k libovolnému dni připojit textovou poznámku o maximální délce 18 znaků. Takto označených dnů může být až 100. Po spuštění funkce "Výpočet plochy" můžeme zase obejít dokola kolem plotu svého rozsáhlého pozemku a stanovit tak přesně jeho rozlohu.
Komunikační rozhraní
Přes čtyřpinový konektor na zadní stěně přístroje je možno přibaleným kabelem spojit GPS s počítačem přes sériové rozhraní. Po dokoupení dalších kabelů můžeme napájet přístroj z 12V palubní sítě v automobilu nebo propojit dva přístroje mezi sebou. Konektor je kompatibilní nejen mezi všemi modely eTrex, ale stejně dobře vyhovuje i pro přístroj eMap.
Dříve často používaná funkce s názvem "Průměrování zaměřené pozice" (statistické vyloučení odchylek) zřejmě postupně z běžných GPS přístrojů vymizí, protože od 2.5.2000 již není do signálů družic kódovaná odchylka (Selective Availability Program) a chyba zaměření se tak snížila na hodnotu kolem 5 metrů. Ani přístroj eTrex Vista tuto funkci nemá.
A na závěr ještě jedna nedokumentovaná možnost. Zapneme-li přístroj za současného držení klávesy "Enter" (myš), naskočí servisní stránka s docela zajímavými údaji (verze software, napětí baterie, doba od posledního resetu, frekvence, teplota, atd.). Je možno také provést test displeje a funkčnosti všech kláves.
|