13.4.2024 jsem letěl ze své plochy LKZBILI opravovat jiné letadlo do LKKA v 6:30. (4:30UTC) To většina lidí v sobotu spí. Po vystoupání do potřebné výšky jsem viděl jak z jihlavského Kronospanu hulí komíny a všechen popílek a sajrajt se rozptyluje dole ve všech údolích a kotlinách směrem do Třebíče. Běžný stav, nevadí to místním, hlavně že to nedofoukne až k nám na druhou stranu ( pomyslím si). Potom se podívám na oblohu a je na ní pravidelná gridová mřížka z pravidelných kosočtverců, jeden jako druhý, napočítám tak 8 linií podélně a podobně tolik příčně celé se to táhne až k východnímu obzoru, vše ve střední letové výšce, a dokonale symetrické. Dopravní letadla která pozoruji létají zcela zřejmě vysoko nad tím a občas to zkazí nějakými kontrails, které evidentně nezapadají do systému, ale také se za nimi čáry mizí. Při přestoupání vojenského koridoru ve výšce asi 3300ft AMSL jsem si všiml, že se z těchto mřížek doslova sype nějaký sajrajt dolů k zemi v takových šedivo stříbrných cárech, které už nevydrží ve stopě. Odpoledne, když jsem se vracel, už byla obloha pokrytá rozplizlou "stříbrno- šedou" směsí co padá na zem. Tolik mé sobotní pozorování. Pro nás ostatní, kteří jen nehledíme k zemi a do mobilu je to podnět k zamyšlení. Obrázek je ilustrační opakuji ilustračnía je na něm vidět stejný vzor, který jsem pozoroval a popisoval, ale jiné výšky. Na druhém obrázku je nad oblačností vidět celá gridová síť, která v místě pozorování od LKJI do LKKA pokryla celou oblohu a obzor v čase pozorování. Nikomu nic nevnucuji. Prosím berte to jako příspěvek k diskuzi, zda jste jako piloti v letícím letadle někdy pozorovali něco podobného. Otázka na meteorology je, jak pracují s takto hustou gridovou sítí plnou desítek, možná tisíců tun kondenzačních jader a jaké pro to mají matematické modely a jak díky nim předpovídají počasí nám pilotům a jaká je spolehlivost těchto předpovědí. Všem děkuji za maximální slušnost, protože téma je to obrovské a týká se všech pilotů. |