Chcete na tomto místě svoji reklamu ?



Letadla? Zajímavá a mnohá pohromadě !

Eva Vejvodová

    Přilétlo dost Moby Dicků, Stratonů, elegantní Stary, Koaly, Jory, Cory, Condor TL-132, Storch, Tulák, Mini Maxy, Astérix, Sluky, Typhoony a mnoho dalších krásných letadel. Kam? Na velkou asfaltovou vzletovou a přistávací dráhu letiště místního Miniwing klubu u Nymburka. První létadla přistála již v pátek 5.6.1999 a další počala zaplňovat oblohu a posléze, po navedení na finále velice schopným letovým dispečerem, též postupně parkovací místa na travnatém pruhu podél hladké tmavé dráhy.

    Setkání pilotů, přátel létání a dalších zvídavých i zvědavých lidí se uskutečnilo na prostorném letišti již podeváté a zároveň k radostnému výročí desátého roku existence a zdárného rozvoje České Letecké amatérské asociace.

    Na leckterých letištích v bližším i vzdálenějším okolí pohledného města Nymburka se zejména v sobotních ranních hodinách začali sjíždět a scházet nadšenci pro návštěvu sletu ať již érem vlastním, či s kolegou od hrazdy, či kniplu. V aviaticích se opět probudila chuť potkat mnohé své přátele a známé, rovněž navázat nové kontakty, nasbírat nové informace a o dalších uvědomit "stejné krevní skupiny". Právě dnes se nabídla skvělá příležitost.

    Konečné přípravy na vzduchoplavbu, většinou zahájené v předešlých dnech či večer předem, vrcholily kolem osmé až deváté hodiny jitřní. Poslední doplňování paliva, kontroly a motorové zkoušky se odehrávaly i před hangárem velkého letiště Hradčany u Mimoně, odkud v devět hodin odstartovala četná formace ultralajtů vstříc nebi.

    Termoska se dnes také nenechal zahanbit. Nádherný sobotní den začal po východu slunečního kotouče zprvu nevinně bezvětřím a jasnou oblohou. První část roje bzučících a předoucích letounků převážně s motorem Rotax a jeden se Subaru se octla v luftě, když foukal čerstvý větřík za dost slušného tepla a naskakovaly první vatičky coby náznak tvorby kumulů, pod kterými se téhož dne určitě dařilo točit stoupáky nejedné Vose, Blaníku, Orlíku, ale i leckterému šikovnému pilotu motorového ultralehkého letadla.

    Přibližně za čtvrt hodiny po odletu většinové skupiny místních pilotů za Tukanem Jirky Kočího nastavuji klapky do polohy vzletu, po důležitých úkonech Joru pobídnu plným výkonem motoru a již se vznáším zařazujíc se pozvolna k pravému křídlu Tukana. Opět oceňuji sílící termiku. Stoupáme nad lesy, neposkytujícími pro případné nouzové manévry vůbec vhodné podmínky k bezpečnému přistání. Motory poslušně a pravidelně předou v určeném režimu

nastavených otáček dál, překonali jsme vysoké dřeviny, ocitáme se "za vodou".

 Cora Legato

    Přelaďujeme na frekvenci Nymburského letového provozu. Více naslouchám, než koresponduji s Tukanem. Přibližujíc se stále k Nymburku již kolem sebe bedlivě sledujeme dost hustý provoz. Oči mi visí na stopkách, žádám info od aviatika k poskytování těchto zpráv pověřeného, odpovídám mu, hlásím se po větru a za chvilku na finale a děkuji mu při rolování na stojánku za spolupráci. Na dráhu s předpolím zrajícího obilí sedá s ohledem na vzájemné rozestupy jedno éro za druhým. Jirko, děkuji Ti za zapůjčení spolehlivého přijímače i vysílače a že jsi mi řekl o té podlétávající " motorové potvoře"( Zlín - 143).

    S neskrývanou radostí jsme shledali, že zatím všichni šťastně přistáli a totéž upřímně v duši přáli všem ostatním. Sledovali jsme další éra, která přistávala a fandili pilotům. Mnohá už na první pohled upoutávala nevšedním vzhledem, či odlišnostmi v provedení. O nich ale až za chvíli.

    Každého přivítal okruh přátel. Nálada všech se zjevně zlepšovala. Následující kroky všech pilotů směřovaly ke stánku, kde po nahlášení pohodového přistání, imatrikulace a typu éra, obdrželi nezbytné informace o počasí, místním prostoru a pravidlech jeho používání s přáním všech šťastných přistání.To opětovali… Přátelská obětí, potřásání rukou, sdělování poznatků, novinek a zkušeností nenacházelo konce. Čilý ruch pozvolna ustával teprve až k pozdějšímu odpoledni, kdy se cvrkot rozličných motorů částečně uklidnil.

    Velmi příjemnou kulisu celé akce tvořila živá hudba převážně ve stylu country, dostatek stánků s občerstvením a poměrně vysoká návštěvnost veřejnosti. Joře kupuji deset litrů benzínu a litrovku oleje.


pokračování článku

 Návrat na domovskou stránku