Chcete na tomto místě svoji reklamu ?



Pátek 26.9.2003
    Pomalu svítá a kostelní zvon ve vesnici Malé Bielice právě odbíjí šestou. Ospale se začínají po ploše letiště trousit závodníci se svými krosnami a v chladném ranním vzduchu jim jde pára od pusy.

    "Niekto mi cez noc vymenil topánky za menšie," stěžuje si kulhající Jaroslav Oulický, kterému po včerejším tvrdém přistání do rána otekl pravý kotník a do dnešní disciplíny se tedy nechystá. První dnešní úlohou je stejně jako včera navigační disciplína a už deset minut po otevření startovního okna mizí trojice Pavel Březina, Ján Polák a Josef Káčer kdesi daleko za západním obzorem. Během dvaceti minut postupně odlétají i ostatní.

 Odlétá Pavel Březina

    Po ránu vane velmi slabý severovýchodní vítr a i když většinu závodníků zdržuje bezvýsledné hledání špatně v mapě zakresleného znaku, už krátce po 8. hodině je zpátky na letišti Jožka Káčer a vzápětí i Pavel Březina, oba vzduchem chlazení a tím pádem i pořádně ztuhlí.

    "Břízo, ta krosna je na hovno, je na ní zima!" nadává po přistání zkřehlý Jožka Káčer, který dnes přiletěl na letiště do cíle navigační disciplíny jako první. Teprve o hodinu později přistává v cíli na kost promrzlý poslední závodník Gabriel Kaňuch, který hledáním špatně vyznačeného znaku strávil celkem dvě a půl hodiny.

 Gabriel Kaňuch přilétává do cíle

 Nad mapou - zleva Gabriel Kaňuch, Ladislav Smrek, Ján Polák a Stanislav Vojtek

    Z důvodu chyby vyznačení zmíněného znaku v mapě je dnešní navigační disciplína anulována a na řadu přichází horká káva, párečky, koupel v teplé vodě místních termálních lázní a v poledne pak připravený guláš. Po obědě samozřejmě hodinka odpoledního klidu. Jsou to přece jenom pohodáři ti motoroví paraglidisté ...


 Pohoda na houpačce

    Odpoledne je vyhlášena "ekonomika v termice" s létáním s omezeným množstvím paliva. Každému z pilotů je do prázdné nádrže odměřen přesně jeden a půl litru benzínu a měří se jeho čas od okamžiku startu do přistání ve čtverci 50x50 metrů (decku). Jako první jde do vzduchu dvojice Ladislav Smrek a Pavel Březina a do 14. hodiny jsou ve vzduchu všichni závodníci včetně čerstvého favorita Vlado Tranžíka s nezaměnitelným zvukem trabanťáckého motoru, se kterým vloni přeletěl kanál La Manche. Pouze Ján Polák má problémy se startem a odlepuje se bohužel až po zavření startovního okna.

 Startuje Vlado Tranžík

    Přibližně po půlhodině létání přistávají s prázdnými nádržemi v decku Stanislav Vojtek a Ladislav Smrek a po chvíli přináší odkudsi pěšky Vlado Tranžík na zádech svého 34kg těžkého Trabanta. Sotva deset metrů chybí do decku Jožkovi Káčerovi a zatímco na zemi proklíná mizernou termiku a zkažené odpoledne, dotáčí na čistě modré obloze závratné výšky trojice Březina, Škvarka a Kaňuch. Teprve ve 14:35 přistává mimo deck Gabriel Kaňuch s téměř litrem nevyužitého paliva v nádrži. Po dotočení stoupáku ve výšce 1600 metrů se mu totiž natolik podchladil motor, že se mu ho už nepodařilo nahodit. Ještě další půlhodinu pak bojují ve vzduchu Maťo Škvarka s Pavlem Březinou a přistávají pak přesně do vytyčeného čtverce v pořadí Škvarka, Březina zhruba s pětiminutovým vzájemným odstupem.

 Přistává Ján Polák

    Podvečerní navigační úloha je po delším čekání nakonec kvůli silnému větru zrušena a po chvíli už se po ploše letiště vesele prohání Vlado Tranžík na tříkolce tažené drakem. Vítězem dnešní disciplíny se tedy stává Pavel Březina a v celkovém pořadí závodu se toho po dnešku příliš mnoho nemění. Po soumraku se v hangáru rozjíždí stejně jako včera promítání filmů o létání a horolezení a startovní okno se bude zítra ráno otevírat zase v půl sedmé.


pokračování článku

 Návrat na domovskou stránku