Chcete na tomto místě svoji reklamu ?



Středa 3. května
    Ráno čekalo na závodníky, kteří nocovali na Straníku, nepříjemné překvapení v podobě jinovatky na trávě a námrazy na oknech automobilů. Vítr také poněkud zeslábl a přes noc změnil směr na jižní až jihozápadní. Neobvykle nízká teplota, výborná dohlednost a jasně modrá obloha dávaly tušit dobré termické podmínky a skutečně. Už před 11. hodinou dopolední cvičně odstartoval na vypůjčeném padáku Juraj Kleja a bravurně vytáčel úzké stoupáky nad start. Techniku jeho mistrné pilotáže se marně snažili odkoukat i někteří nejmenovaní závodníci a jeden z nich si dokonce pro tento účel doběhl do hájovny pod kopec vypůjčit od hajného dalekohled. Jen pro upřesnění - na fotografii je to ten uprostřed.

 Mirek Varvařovský, Milan Kameníček a Jarda Grulich, všichni tři očividně u vytržení

    Původně ohlášený FAI trojúhelník o celkové délce 42km byl z důvodu přece jen výrazného proudění na poslední chvíli změněn na let na cíl po lomené trati s jedním otočným bodem, kterým byl ohyb silnice v sedle u vesnice Lutiše poblíž Terchové. Cílová páska pak byla natažena na první velké a dobře známé přistávačce těsně za severním okrajem Čadce. A protože se dnes letělo systémem "Race to goal," vrhla se většina závodníků do vzduchu bezprostředně po otevření startovního okna, tedy ve 13:00.

 Středa 3.5. ve 13:02 hodin


    V dobrých termických podmínkách nebylo zachycení po startu nijak obtížné a hlavní skupina závodníků brzy dotáčela vrchol bezoblačné termiky ve výšce 1600m n.m. Řidič svozového vozidla, připraveného k celkem třem opakovaným vývozům na start z louky pod Straníkem, marně shlížel pod kopec a pátral zrakem po nějakém pasažérovi. Termické podmínky nad svahem se ukázaly natolik dobré, že mu nakonec za celé odpoledne udělal radost pouze jeden jediný závodník.

 Nad Straníkem


    O co jednodušší bylo zachycení po startu, o to složitější se ukázaly podmínky na druhém rameni trasy. Ti, kteří úspěšně překonali problematický úsek u Krásna nad Kysucou, byli u Čadce nemile překvapeni silným protivětrem severozápadního směru od Jablunkova.

    Jako hrušky pak padali takřka na dosah od cílové pásky, bohužel ale ze směru příletu. Dokonce i precizně vykalibrovaný závěrečný dokluz zkušeného Dušana Kultana skončil sotva 10 metrů před cílovou páskou!

 Mrzutý Dušan Kultan zapijí svoji hořkost pivem


    Zatímco skupinka rozmrzelých závodníků balila padáky na dohled od cílové pásky, přilétli postupně čtyři další závodníci, kterým už ale rezerva výšky dala na úspěšné dosažení cíle. Jako první se nad cílovou páskou objevil Ivo Videnka, následovaný Davidem Bzirským, pak Janem Kupkou a Tomášem Kaliským.

 David Bzirský s nerozlučným přítelem Lukášem Filkou Banderasem


    "Tamto hore ide cesta a volakto ťa zoberie," nechal si výborně poradit po přistání v území nikoho na dohled od Straníku Marcel Konečný a vyškrábal se na domorodcem doporučený kopec. Při pohledu na žalostně rozbitou silničku mu ale bylo okamžitě jasné, že tady jezdí auta jenom v úterý a v srpnu a nezbylo mu, než absolvovat dvouhodinový pochod zpátky na Straník, zatímco vítěz dnešního kola Ivo Videnka potřeboval jenom o půl hodiny více k úspěšnému dosažení cíle. Díky správnému určení směru a síly větru v okolí Čadce a opatrnému postupu dolétl dokonce na pásku ještě s přebytečnou výškou 400 metrů.

 Ivo Videnka


    Na Straníku po svozu pak líčení dramatických zážitků nebralo konce a nebylo snad nikoho, kdo by svůj výkon neocenil vrchovatým talířem guláše, připraveným ve velikém kotli na ohni vedle hangáru. Obzvlášť když guláš a pivo jsou v ceně startovného.

    Konečně se tedy dal do pohybu závodní kolotoč a atmosféra se začala velice podobat loňským závodům, které se tady na Straníku konaly na začátku května, a tedy vlastně přesně před rokem.


pokračování článku

 Návrat na domovskou stránku